Abstract:
یکی از مهمترین عوامل بقای هر شرکت ارائۀ نوآوری وکالای جدید در زمان مناسب است. شرکتهای نوپا نیز درآغاز فعالیت خود به ارائۀ بهموقع کالا و برنامهریزی دقیق نیاز دارند؛ تا بدین وسیله هزینههای خود را کاهش دهند. هدف این پژوهش ارائۀ راهکارهای پیشبینی دقیق فروش کالای جدید با در نظر گرفتن تأثیر مشخصههای مختلف آمیختۀ بازاریابی است؛ بههمین منظور از مدلهای انتشار کالای جدید در این پژوهش استفاده شده است. برای این منظور ابتدا مدلهای مختلف انتشار کالای جدید و نحوۀ اجرای آنها تبیین شده و با توجه به ضعفهای موجود در مدلهای پیشین در زمینۀ بررسی همزمان قیمت و هزینۀ تبلیغات، مدل پژوهش ارائه شده است که قیمت و تبلیغات را بهصورت همزمان در انتشار کالای جدید در نظر میگیرد. سپس با استفاده از دادههای موجود در پژوهشهای پیشین، مدلهای انتشار پیشنهادی در این پژوهش اجرا میشود. برای تخمین ضرایب مدلهای انتشار از روش تخمین OLS و الگوریتم بهینهسازی تجمع ذرات (PSO) استفاده شده است. در نهایت نقاط قوت و وجه تمایز استفاده از الگوهای انتشار برای پیشبینی کالای جدید با دیگر روشهای پیشبینی تشریح شده و با بررسی ضریب تعیین الگوهای انتشار، برتری مدل ارائهشده در این پژوهش نشان داده میشود.
One of the important factors for every corporation is to present innovation and new product at the right time. New companies also need to provide timely delivery of goods and plan accurately at the beginning of their activity for reducing their cost. The purpose of this research is to provide strategies for accurate prediction of the sale of new product with consideration of the impacts of various marketing mix characteristics; for this purpose, new product diffusion models have been used in this research. The models presented in this study for prediction of sales and modeling new product diffusion have not been used in Iranian researches. First, various models for the diffusion of new products and their implementation have been explained. Then, due to the weaknesses in the presented models in the context of simultaneous price and cost analysis of advertising, a model is presented that considers prices and advertising simultaneously in the diffusion of new products. These models were run using library data. By examining the coefficient of determination of the diffusion models, it was shown that the model presented in this study is more suitable than the examined models. Finally, by analyzing the sensitivity to price and advertising, the proposed model is more sensitive to changes.
Machine summary:
Presenting a Diffusion Model for the New Product with the Simultaneous Impact of Price and Advertising Seyed Sadegh Allameh 1, Majid Esmaelian 2* 1- PhD Candidate, Department of Management, Faculty of Administrative Sciences and Economics, University of Isfahan, Isfahan, Iran s.
For this purpose, new product diffusion models are used in this research.
برای این منظور، ابتدا مدلهای مختلف انتشار کالای جدید و نحوۀ اجرای آنها تبیین شده است و باتوجهبه ضعفهای موجود در مدلهای پیشین درزمینۀ بررسی همزمان قیمت و هزینۀ تبلیغات، مدل پژوهش ارائه شده است که قیمت و تبلیغات را بهصورت همزمان در انتشار کالای جدید در نظر میگیرد.
درنهایت، نقاط قوت و وجه تمایز استفاده از الگوهای انتشار برای پیشبینی کالای جدید با دیگر روشهای پیشبینی تشریح میشود و با بررسی ضریب تعیین الگوهای انتشار، برتری مدل ارائهشده در این پژوهش نشان داده میشود.
هدف این پژوهش ارائۀ مدلی است که بتواند تأثیر توأمان قیمتگذاری و هزینۀ تبلیغات را در هر زمان بر نحوۀ انتشار کالا یا خدمات جدید بسنجد و پس از انجام برازش با نمودارهای فروش، از تحلیل حساسیت مدل برای انجام تغییرات اصلاحی استفاده کند.
یکی دیگر از مفروضات مدل باس این است که در هر لحظه از زمان دو دسته از افراد به بازار کالا افزوده میشوند؛ یک دسته افرادی که براساس تأثیر تبلیغات جمعی شامل انواع رسانههای موجود در بازار، خریدار کالای ارائهشده میشوند (مؤلفۀ p) و بخشی از افراد که بهعلتِ تأثیر ارتباطات کلامی خریدار کالا میشوند (مؤلفۀ q).
(2010), Innovation diffusion and new product growth models: A critical review and research directions, International Journal of Research in Marketing, 27(2), 91-106.