Abstract:
زمینه: یکی از شیوههای ایجاد تمایز با بستهبندی، وجود جنبههای زیباییبخش در بستهبندی است. بستهبندی زیبا و نوآورانه، میتواند حتی ادراک مصرفکنندگان را دربارۀ محصول تغییر دهد و باعث ترغیب مصرفکننده شود و یک موقعیت خرید در بازار ایجاد کند. هدف: هدف از انجام مطالعۀ حاضر، سنجش نقش تعدیلگری نوگرایی و نگرانی زیستمحیطی مصرفکننده در رابطۀ زیباییشناختی بستهبندی و کیفیت ادراکشدۀ محصول با قصد مصرفکننده است. روششناسی: پژوهش حاضر ازنظر هدف در زمرۀ پژوهشهای کاربردی و ازلحاظ جمعآوری دادهها، توصیفیـپیمایشی و از نوع همبستگی است. جامعۀ آماری پژوهش را مصرفکنندگان خشکبار در شهرهای بوشهر، شیراز، اصفهان، تهران و بندرعباس تشکیل میدهند. دادهها از 462 پرسشنامه و بهشیوۀ نمونهگیری غیرتصادفی دردَسترس آنلاین و حضوری جمعآوری شده است. روایی پرسشنامه ازطریق روایی صوری، همگرا و واگرا، و سازه و پایایی ازطریق روش آلفای کرونباخ و پایایی مرکب تأیید شد. تجزیه و تحلیل داده با مدل معادلات ساختاری و بهکمکِ نرمافزار SmartPLS انجام شده است. یافتهها و نتیجهگیری: یافتههای پژوهش حاکی از تأیید نقش تعدیلگری نوگرایی مصرفکننده در رابطۀ کیفیت ادراکشده بر قصد خرید و نقش تعدیلگری نگرانی زیستمحیطی مصرفکننده در رابطۀ زیباییشناختی بستهبندی بر قصد خرید و تأییدنشدن نقش تعدیلگری نوگرایی مصرفکننده و نگرانی زیستمحیطی مصرفکننده در رابطۀ زیباییشناختی بستهبندی بر کیفیت ادراکشدۀ محصول است. همچنین نقش تعدیلگری نگرانی زیستمحیطی مصرفکننده در رابطۀ کیفیت ادراکشده بر قصد خرید و درنهایت نقش تعدیلگری نوگرایی مصرفکننده در رابطۀ زیباییشناختی بستهبندی بر قصد خرید تأیید نشد.
Background: One of the ways to differentiate by packaging is to have aesthetic aspects of the packaging. Beautiful and innovative packaging can even change consumers’ perceptions of the product, encourage the consumer, and create a shopping opportunity in the market. Purpose: The primary objective of this study was to assess the moderating role of consumer innovativeness and environmental concern in the aesthetic relationship of packaging and perceived product quality on the intention to purchase. Methodology: The present study was an applied research. It was descriptive-survey and correlational in terms of data collection. The statistical population in the present study included the consumers of dried nuts in Bushehr, Shiraz, Isfahan, Tehran, and Bandar Abbas. Data were collected from 462 questionnaires by the non-random sampling method online and in-person. The validity of the questionnaire was confirmed through face, convergent, and divergent validities. Its reliability was confirmed through Cronbach’s alpha method and composite reliability. Data analysis was performed with structural equation modeling using SmartPLS software. Conclusions: The findings confirmed the mediating role of consumer innovativeness in relation to the perceived quality on the intention to purchase and the mediating role of consumer environmental concern in relation to the aesthetics of packaging on the intention to purchase. The mediating role of consumer innovativeness and consumer environmental concern in relation to the aesthetics of packaging in the perceived quality of the product was not confirmed. Also, the mediating role of consumer environmental concern in relation to perceived quality on the intention to purchase and ultimately the mediating role of consumer innovativeness in relation to the aesthetics of packaging on the intention to purchase were not confirmed.
Machine summary:
نگرانیهای زیستمحیطی عامل م Vandecasteele & Geuens Li, Zhang & Wang Aroean & Michaelidou Ling & Yuan Foxall, Goldsmith& Brown Hong, Lin & Hsieh Rogers & Shoemaker Midgley & Dowling Hirschman Bartels & Reinders Magnier & Schoormans تیاگاراج 1 ، 2015: 880).
قصد خرید نشاندهندۀ اجزای نگرشی رفتار است که درصورتِ وجود شرایط و با Ahmad & Thyagaraj Lindh, Olsson & Williams Jerzyk Rani Newton, Tsarenkob, Ferraro & Sands Wang & Chen Wu & Chang رفتار واقعی منجر خواهد شد (وو و نگوین، 2015: 52).
وزن محصول یکی از این پیامهاست که در نقاط خرید و 7 No="171" Text=" Salem"/>No="171" Text=" Salem"/> (2018) در اسپانیا نشان داد بین متغیرهای مستقل (طراحی بستهبندی بصری، طراحی بستهبندی لفظی و مزایای بستهبندی) و متغیر وابسته (تصمیم خرید مصرفکننده) رابطه وجود Spears & Singh Wang & Tsai Briand Decré & Cloonan Gil-Pérez, Rebollar & Lidón, Togawa, Park, Lashii, & Deng Wang, Stone & Mumani Salem سطح تحصیلات، وضعیت تأهل، درآمد ماهانه و دستۀ اشتغال افراد نمونه در تأثیر بستهبندی عطر بر تصمیمات خرید نقش دارد.
کیفیت ادراکشدۀ مواد غذایی همچنین بهطورِ مستقیم و غیرمستقیم (ازطریقِ ارزش محصول) ترجیح نام تجاری را تح 7 =" Park & Noh"/>=" Park & Noh"/> (2012) نشان دادند نوگرایی مد و نوگرایی تکنولوژیکی بر حساسیت قیمت Ghosh Naik Olawepo & Ibojo Nilforushan & Allameh Haeri Ahmad & Thyagaraj Zhou & Kravets Park & Noh بااینحال، نوگرایی اطلاعاتی بر حساسیت قیمت تأثیر مثبت دارد و دیگر اینکه نوگرایی بر قصد خرید لباس هوشمند تأثیر مثبت دارد.