Abstract:
هدف این پژوهش بررسی تأثیر سرعت موسیقی بر احساس لذت مشتریان در خرید اینترنتی است که با استفاده از دستگاه الکتروانسفالوگرام و سنجش عملکرد مغز و ذهن ناخودآگاه مشتریان انجام گرفته است. این پژوهش از نظر هدف کاربردی، از نظر ماهیت اکتشافی و از نظر روش تجربی است. دستگاه الکتروانسفالوگرام، دستگاهی برای ثبت سیگنالهای مغزی است که معمولاً در پزشکی استفاده میشود و امروزه در بازاریابی نیز کاربرد بسیار دارد. خروجیهای این دستگاه پس از حذف مصنوعات با استفاده از نرمافزار متلب، از طریق آزمون مقایسة میانگین یک جامعه در دو زمان، در نرمافزار SPSS میان نمونة 10 نفری از خانمهای دانشجو با سنین بین 26 تا 35 سال از شهر تهران مقایسه شد، نتایج حاصل از تحقیق حاضر نشان میدهد احساس لذت در حالت خرید بدون موسیقی با حالت خرید با پخش موسیقی با سرعت کمتر تفاوت چندانی با یکدیگر نداشته و احساس لذت در حالت بدون پخش موسیقی بیشتر از حالت خرید با پخش موسیقی با سرعت زیاد است.
The purpose of this research was to investigate the effect of music tempo on the feeling of pleasure in female customers during online shopping, which was performed using an electroencephalogram device and measuring the customers’ brain function and unconscious mind. This research was practical in the terms of purpose and exploratory in nature. Electroencephalogram (EEG) is a device for recording brain signals that is used usually in medicine and nowadays is very useful in marketing too. After noise elimination, the outputs of this device were compared together by means of paired samples t-test using SPSS software between 10 selected female student participants from 26 to 35 years old from Tehran. The results of the research showed that the pleasure between the state of shopping with no music had almost no difference with the pleasure in the state of shopping with low-tempo music, and the pleasure in the state of shopping with no music was more than the pleasure in the state of shopping with high-tempo music.
Machine summary:
com Abstract The purpose of this research was to investigate the effect of music tempo on the feeling of pleasure in female customers during online shopping, which was performed using an electroencephalogram device and measuring the customers’ brain function and unconscious mind.
موسیقی یکی از مهمترین عناصر س 7 xt="Donovan et al"/>xt=" 8 7" Text="Milliman"/>7" Text="Milli 1982: 91-86) موسیقی در فروشگاهها در زمان تصمیمگیری و خرید مصرفکنندگان پخش Reichheld & schefter Kennedy et al Dunn & Schweitzer Batra & Ahtola Lee & Lu Ding & Lin Donovan et al Milliman مهمی در ادبیات بازاریابی شناخته میشود (اون و گارلین 1 ، 2006: 764-75 > تأثیر موسیقی بر عمکرد شناختی و روانی یک فرد که در علم پزشکی، برای درمان اختلالات روانشناختی هم از آن استفاده میشود، نوروموزیک نام دارد ( 2 i"/>i"/>، 2012: 304-2 > احساس لذت در اصطلاح اهل لغت بهمعنای خوشی، دلخواه، دلپسند، فرح، طعم، مزة خوش و عیش است (حسینی، 1396: 121-1 > امواج مغز به پردازش اطلاعات و یا انتقال و دریافت سیگنالها در مغز مرتبط است که با تکنیکهای تصویربرداری عصبی از فعالیتهای مختلف مغز پردازش میشود 3 d"/>d"/>، 2013: 22 > 1-2- پیشینة پ > 1-6-2- موسیقی و احساس > ک 4 i"/>i"/>(2010: 388-377) به این نتیجه رسیدند که نحوة تأثیر اتمسفر بر رفتار مشتریان از طریق تغییر در حالات احساسی آنها مشخص میشود.
3-6-2- تأثیر موسیقی و سرعت موسیقی پسزمینه س ل 12 ris et al"/>ris et al"/>(1993، 125-11) ادعا کردهاند که تمرکز موسیقی پسزمینه، بر فرایندهای شناختی شنوندگان است و پاسخهای ش Owen & Garlin Avanzini Richard Koo & Choi Van Noort et al Lim Bitner Chien-Jung et al Wu et al Chien et al.