Abstract:
این مقاله در پاسخ به این سؤال «که اساسیترین چالشهای فراروی رویکردهای پژوهش
و تحقیق در تربیت اسلامی کدامند»، ضمن بر شمردن چالشهای موجود، به تبیین و تحلیل
آن موارد میپردازد. این موارد عبارتنداز: چالش بین مقام اکتشاف و داوری، کمیتگرایی یا
کیفیتگرایی، اصالت ماهیت یا اصالت تسمیه، رویکرد تفهمی یا تبیینی و توجه به
دستاوردها یا منابع.
Machine summary:
"به عبارت دیگر، مسأله این است که از میان رویکردهای پذیرفته شده و مفروض پژوهش و تحقیق، کدام رویکرد باید ترجیح داده شود و چرا؛ و اینکه آیا جمع بین رویکردهای موجود ممکن است یا خیر؟ آنچه ما در این مقاله و تحت عنوان چالشها بدان اشاره میکنیم، در واقع بیان چالش بین رویکردهایی از پژوهش و تحقیق در حوزه تعلیم و تربیت اسلامی است که اگرچه مورد نظر و قابل استفاده هستند، اما در عین حال جمع آنها ممکن است مشکلات، ابهامات و موانعی را در امر پژوهش و تحقیق واقعی، معتبر و قابل دفاع به وجود آورد.
اگرچه امروزه بیشتر تحقیقات تربیتی متوجه رویکردهای کمی و عینیتگراست و رویکردهای کیفی کمتر مورد توجه واقع میشود و یا اگر هم مورد استفاده قرار میگیرد، از وضوح و شفافیت لازم برخوردار نیست، اما در عین حال توجه به ابعادی از وجود آدمی که از طریق رویکردهای کمی قابل حصول نیست؛ همچون ارزشها، اعتقادات، احساسات، بینشها و تجارب شخصی و لزوم توجه به کلیت وجود انسان و ارائه ترسیم چهرهای کامل و کل از انسان، ضرورت پرداختن بیشتر به رویکردهای کیفی تحقیق در تعلیم و تربیت را آشکار میسازد چرا که دستیابی به چهره واقعی انسان و تربیت انسان به معنای کامل آن، مستلزم توجه به رویکردهای کیفی در کنار رویکردهای کمی آن و همچنین ایجاد تناسب، هماهنگی و تلائم بین دو رویکرد فوق است."