Abstract:
در کشور ما ضرورت تربیت دینی به عنوان وظیفه مهم و اصلی آموزش و پرورش مورد پذیرش است. بنابراین، باید تلاش نمود تا به شیوهها و روشهای موجود در این فرایند کیفیت بخشید و آن را بهتر و زیباتر به نسل جوان ارائه داد. نوآوری در تربیت دینی از جمله اموری است که این مسیر را هموار میسازد. این مقاله با روش مطالعه موردی و با استناد به منابع روایی معتبر و دست اول تلاش میکند تا با استفاده از احادیث و آیات قرآن کریم، به تطبیق عواملی که در تربیت دینی و نوآوری مؤثر هستد، بپردازد. نتیجه این پژوهش، اشتراک مؤلفههای نوآوری و تربیت دینی را در بعد فکری و خصوصیات شخصیتی مورد تأکید قرار داده و ثابت میکند که مبنای فکری نوآوری و تربیت دینی با هم همخوانی و تطابق دارند.
Machine summary:
"هدف این پژوهش پاسخ به این سؤال اصلی است که تا چه حد ویژگیهای افراد نوآور با ویژگیهای مورد تأکید متربیان تربیت اسلامی منطبق است؟ به عبارت دیگر، وجوه مشترک تفکر نوآورانه با مبانی فکری از منظر اسلام چه صفاتی است؟ پیش از این، لازم است که به سؤالات فرعی زیر پاسخ داده شود: الف) نوآوری و تربیت دینی چیست؟ ب) چه مؤلفههایی مبانی فکری مؤثر در نوآوری را تشکیل میدهند؟ مبانی نوآوری و تربیت دینی نوآوری اتخاذ ایدههای جدید و تبدیل آنها به خدمات و روشهای تازه است که با خود تغییرات مفیدی را به همراه میآورند.
عدم توجه به ویژگی شک و ابهام منطقی در تربیت دینی، یک آسیب جدی است که راه را بر ایجاد و خلق هرگونه نوآوری و ابتکار سد میکند و موجب میشود که افراد برای کشف دلیل اینگونه باورها گامی برندارند و منفعلگونه عمل کنند.
در جامعه امروزی که تحولات مختلف اجتماعی و فرهنگی به سرعت در حال شکلگیری است داشتن تفکر منطقی در تربیت دینی به همراه خلق نوآوریها از اهمیت خاصی برخوردار است؛ زیرا سبب میشود در این تبادل فرهنگی بین نسل گذشته و نسل جدید تضاد کمتری به وجود بیاید.
در این مقاله با تعیین جایگاه مبانی فکری و تأکید بر اهمیت نقش افراد در خلق نوآوری و تربیت دینی به تطبیق مبنای فکری نوآوری با اسلام پرداخته شده است ویژگیهای کنترل درونی، پذیرش ابهام، تحمل تضاد، انگیزه، تحمل ریسک، و تفکر منطقی از مؤلفههای فکری نوآوری هستند."