Abstract:
هدف این نوشتار بررسی شیوهء به کار گرفتهشدن مؤلفههای ادبیات پسامدرن در آثار داستانی نادر ابراهیمی،نویسندهء دورهء معاصر ایران است.برای دستیابی به این هدف، نویسندگان در ابتدا کوشیدهاند تلقی خود را از مهمترین ویژگیهای ادبیات داستانی پسامدرن روشن نمایند.در این مقاله بر مؤلفههایی همچون بینظمی زمانی در روایت رویدادها،عدم قطعیت،تناقض،جابهجایی،عدم انسجام،فقدان قاعده،زیادهروی در استفاده از صنایع ادبی، دور باطل،پارانویا،اختلالات زبانی و بالاخره استفادهء افراطی از شیوهء جریان سیال ذهن به عنوان مهمترین مؤلفههای ادبیات داستانی پسامدرن تأکید شده است.در ادامه،نویسندگان با ارائهء خوانشی جدید از آثار نادر ابراهیمی،کوشیدهاند نشان دهند که سبک نوشتاری این نویسنده متأثر از مکتب ادبی پسامدرن بوده و بسیاری از مؤلفههای ادبیات پسامدرن را میتوان در آثار وی ردیابی و جستجو نمود.
Machine summary:
"هدف این نوشتار بررسی شیوهء به کار گرفتهشدن مؤلفههای ادبیات پسامدرن در آثار
عنوان مهمترین مؤلفههای ادبیات داستانی پسامدرن تأکید شده است.
میگیرد،از دیگر مشخصههای اصلی ادبیات پسامدرن است و این عدم قطعیت خود
چهل و پنجاه-دوره آغاز مدرنیسم در ایران بود و نیز نشان دهد که این نویسنده در
این مؤلفهها در آثار نادر ابراهیمی به عنوان استدلالی برای پست مدرن بودن برخی
این داستان یکی از بی بدیلترین نمونههای یک اثر پست مدرن در میان آثار ابراهیمی است که نمونههای همسان آن در چند داستان دیگر نیز دیده میشود.
روایت نویسنده در این داستان به حدی قاعده شکن و هنجار گریز است که کاملا به
همانطور که گفته شد،در این داستان ابراهیمی با اختلال زبانی و به
داستان با روایت اول شخص او آغاز میشود-کودکی است که روزها از پشت بام
این داستان یکی از نمونههای خوب داستان پست مدرن است که در آن به
سراندیب!امان این همه روایت خود راوی است و خواننده در قطعیت آن شک دارد.
این مجموعه شامل هفت داستان کوتاه است که در اینجا از میان آنها،دو داستان به
نویسنده است به این میاندیشد که آن مرد میتواند قهرمان یکی از قصههایش باشد.
ابراهیمی در این داستان به نوعی حدیث نفسی را روایت میکند.
کوتاه خود پیشگام ادبیات داستانی پسامدرن در ایران شده است.
و معتقد است که این آگاهی به شکل بیماری روانی ظهور میکند و نمیتوان به
(21)-میر عابدینی در کتاب صد سال داستان نویسی در ایران مینویسد:«او در پی Zتزئین نثر است و به علت پرداختن به زبان از ساختمان غافل میشود."