Abstract:
کاربرد تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی به تنهایی نمیتوانند موفقیتآمیز باشند و باید عوامل دیگری مانند ویژگیهای شخصیتی مشتریان(نیاز به تعلق،نیاز به احترام و لذت بردن از خرید و نیاز به مد)را در انتخاب و ارزیابی تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی لحاظ نمود.جامعهی پژوهش، مشتریان فروشگاههای زنجیرهای در استان تهران است که به روش نمونهگیری تصادفی،انتخاب شده است.در این پژوهش از یک مدل اصلی که سه مدل فرعی دارد استفاده شده است که مدل مذکور از طریق نرم افزار لیزرل مورد بررسی قرار گرفت،نتایج نشان داد مدل برای جامعه آماری قابل استفاده است و بین نیاز به تعلق،نیاز به احترام و لذت بردن از خرید با تمایل به ارتباط،ارتباط معناداری وجود داشت.در بین تاکتیکهای مورد استفاده فروشگاه تاکتیکهای ارتباطات، شخصیسازی،رفتار ترجیحی ارتباط معناداری با تمایل مشتری به ادامه خرید وجود داشت و بین تاکتیک پاداش و تمایل مشتری به ادامه خرید ارتباط معناداری ملاحظه نشده است.این پژوهش میتواند دیدگاه مناسبی در رابطه با ارتباط تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی و ویژگیهای شخصیتی مشتری،برای هرچه اثربخشتر کردن این تاکتیکها ارایه نماید.
Machine summary:
"در این پژوهش از یک مدل اصلی که سه مدل فرعی دارد استفاده شده است که مدل
تاکتیک پاداش و تمایل مشتری به ادامه خرید ارتباط معناداری ملاحظه نشده است.
رفتار خرید مشتریان با استفاده از مدل معادلات ساختاری»برگرفته شده است.
تلاش علم بازاریابی بر این است که شیوههای رفتار مصرفکننده را تحت تأثیر قرار دهد.
نیاز به احترام ویژگی شخصیتی مشتری است که تمایل دارد توسط دیگران مورد احترام
وجود این نیاز باعث میشود مشتریان تمایل بیشتری به ارتباط با فروشنده داشته باشند
بازاریابی ارتباطی و تأثیر آن بر ادامه خرید مشتری از فروشگاه است و در مدل فرعی 2 به
مدل مفهومی پژوهش:بررسی تأثیر تاکتیکهای بازاریابی ارتباطی بر روی رفتار خرید،
فرضیه 2:تاکتیک رفتار ترجیحی فروشگاه با تمایل به خرید رابطه معناداری با یکدیگر
فرضیه 01:تمایل به خرید با رضایت ارتباطی رابطه معناداری با یکدیگر دارند.
فرضیه 11:تمایل مشتری به ارتباط با رضایت ارتباطی رابطه معناداری با یکدیگر دارند.
فرضیه 31:اعتماد مشتری به فروشگاه با تعهد ارتباطی رابطه معناداری با یکدیگر دارند.
فرضیه 41:تمایل به خرید با تعهد ارتباطی رابطه معناداری با یکدیگر دارند.
فرضیه 51:تمایل مشتری به ارتباط با تعهد ارتباطی رابطه معناداری با یکدیگر دارند.
فرضیه 61:تعهد ارتباطی مشتری با رفتار خرید مشتری رابطه معناداری با یکدیگر دارند.
نتایج پژوهش نشان میدهد،کارکنان فروشگاه ماکسیم به عنوان اشخاصی که بهطور مستقیم برای شرکت تبلیغ مینمایند،توانستهاند با مشتریان رابطهی مناسبی برقرار کنند.
ارتباطی مشتری ارتباط معناداری وجود ندارد و نشان میدهد که مشتریان فروشگاه به مد و
نتایج نشان داد بین تمایل ارتباطی مشتری با رضایت ارتباطی،ارتباط معناداری وجود دارد،"