Abstract:
توسعه سریع و اعجاب انگیز فن آوری های ارتباطات و اطلاعات و گرایش عمومی محیط رقابتی به سمت دانش و مدیریت اثربخش آن سبب شده که دانش و یادگیری جمعی به عنوان تنها مزیت رقابتی پایدار مورد توجه روزافزون قرار گیرد. بنابراین سازمان هایی در جهان متحول و پیچیده قرن حاضر موفق خواهند بود که بتوانند فرایند یادگیری، کسب، حفظ و توسعه دانش را با موفقیت پیاده سازی کنند. از این رو هدف اصلی این مقاله شناسایی عوامل توفیق و ارائه الگویی برای پیاده سازی موفق مدیریت دانش با استفاده از روش تحلیل عاملی در بانک صادرات ایران می باشد. جهت دستیابی به این منظور ابتدا عوامل توفیق مدیریت دانش شناسایی، سپس پرسشنامه با 63 گویه طراحی شد و در 130 شعبه بانک صادرات به صورت تصادفی توزیع و توسط مدیران بانک تکمیل گردید. نتایج تحقیق نشان داد که عوامل توفیق مدیریت دانش به ترتیب، جهت گیری راهبردی مبتنی بر دانایی و توسعه فرهنگ نوآوری، گرایش به سوی توسعه، انتقال و حمایت از دانش و توسعه شایستگی ها و مدیریت شایسته محور است. همچنین در بانک صادرات ایران جهت گیری راهبردی مبتنی بر دانایی و توسعه فرهنگ نوآوری بیشترین تاثیر را بر توفیق مدیریت دانش دارد.
Machine summary:
از اين رو هدف اصلي اين مقاله شناسايي عوامل توفيق و ارائه الگويي براي پياده سازي موفق مديريت دانش با استفاده از روش تحليل عاملي در بانک صادرات ايران ميباشد.
عوامل توفيق مديريت دانش رديف نام متغير/عامل پژوهشگر ١ اعتماد و [٥،٦، ٢٢،١٩و٢١] فرهنگ سازماني ٢ رهبري و تعهد مديريت [٥،٦، ٩،٢٥و٢١] ارشد ٣ درگيري (پايبندي) [٢٧،١٩و٢١] کارکنان ٤ آموزش کارکنان [١٩،١٨و١٣] ٥ کارتيمي مبتني بر اعتماد [١٤،١٩و١٣] ٦ زيرساخت هاي IT [٢٥،٥،٦، ١٩،٢٦و١٢] ٧ الگوگيري/محک زني [١٩،٢١، ١١،٧و٨] ٨ استراتژي و اهدف [٢٠و٣] ٩ منابع انساني [٢٥،١٦،١٤، ٦و٥] سؤالات و فرضيات تحقيق در ابتدا در اين تحقيق براي دستيابي به الگوي مفهومي و نيز رتبه بندي عوامل از سؤال استفاده شده است .
1. Factor Loading تجزيه و تحليل داده ها به منظور تجزيه و تحليل داده هاي به دست آمده از پرسشنامه توزيع شده از تحليل عاملي اکتشافي براي استخراج مؤلفه هاي مؤثر بر توفيق سيستم مديريت دانش ، از آزمون کولموگروف – اسميرنوف براي مشخص کردن نرمال بودن توزيع متغيرها، از آزمون مقايسه ميانگين يک جامعه براي بررسي مناسب بودن وضعيت متغيرها و از روش معادلات ساختاري و تحليل عاملي تأييدي براي آزمون بررسي صحت الگوهاي اندازه گيري تحقيق استفاده شد.
در اين تحقيق ٦٤ گويه براي توفيق مديريت دانش در بانک صادرات ايران طراحي شد که توسط تحليل عاملي اکتشافي مرتبه اول و مرتبه دوم مکنون هاي ٦٤ گويه مشخص و الگوي مفهومي تحقيق شکل گرفته است .