Abstract:
هدف این مطالعه، آزمون تجربی رابطه میان ابعاد یک سازمان یادگیرنده و آمادگی آن سازمان برای تغییراست. ابعاد یک سازمان یادگیرنده برمبنای هفت بعد تعریف شده توسط واتکینز و مارسیک و آمادگی سازمانی برای تغییر نیز برمبنای ادراک کارکنان از آمادگی سازمانشان برای تغییر با استفاده از مفهوم بیان شده توسط دانهام و همکارانش تعریف می شود. ابزارهای اندازه گیری مورد استفاده، پرسشنامه ابعاد سازمان یادگیرنده و پرسشنامه نگرش کارکنان در رابطه با تغییر برای سنجش میزان آمادگی برای تغییر است.نتایج این بررسی نشان می دهد که1) بالاترین سطح ادراک از یک سازمان یادگیرنده، تامین رهبری راهبردی است در حالی که پایین ترین سطح مربوط به ایجاد رابطه با محیط است،2) تفسیر کارکنان از ابعاد هفتگانه رابطه ای مثبت و قابل توجه با ادراک ازآمادگی برای تغییردارد،3) تامین رهبری راهبردی برای یادگیری و امتیاز کل دارای بالاترین رابطه با آمادگی برای تغییر است.
Machine summary:
نتايج اين بررسي نشان مي دهد که ١) بالاترين سطح ادراک از يک سازمان يادگيرنده ، تأمين رهبري راهبردي است در حالي که پايين ترين سطح مربوط به ايجاد رابطه با محيط است ،٢) تفسير کارکنان از ابعاد هفتگانه رابطه اي مثبت و قابل توجه با ادراک ازآمادگي براي تغييردارد،٣) تأمين رهبري راهبردي براي يادگيري و امتياز کل داراي بالاترين رابطه با آمادگي براي تغيير است .
اغلب اين محققان نيز در بررسيها و مطالعات خود تلاش کرده اند عوامل مؤثر و پيش بيني کننده ي آمادگي براي ايجاد تغيير در افراد و سازمان ها را تعيين و آنها را شناسايي کنند[١١،٤].
اين سطوح و ابعاد عبارتند از : الف ) سطح فردي سازمان يادگيرنده درسطح فردي، يادگيري به عنوان روشي تعريف ميشود که افراد معناي خود را از موقعيتي که در آن قرار گرفته اند ميسازند و از اين طريق دانش ، بينش و مهارت هائي را که براي اقدام به روش هاي جديد نياز دارند به دست ميآورند[٣٦].
ميزان همبستگي ابعاد سازمان يادگيرنده و آمادگي سازماني براي تغيير از نظر کارکنان سازمان مورد بررسي چيست ؟ روش شناسي تحقيق مطالعه حاضر، مطالعه اي غيرآزمايشي با استفاده ازروش پيمايش است .
اين تحقيق ميتواند مطالعه اي از نوع همبستگي نيز اطلاق شود چرا که رابطه ميان سازمان يادگيرنده و آمادگي براي تغيير را بررسي مي کند.
Dimensions of the Learning Organization Questionnaire به کار برده شده است ، اندازه گيري و مورد بررسي قرارگرفت [٢٩].
Journal of Organizational Change Management, 15(2), 169–83.
Organization self-assessment to determine the readiness and risk For a planned change.