Abstract:
بازاریابی و به طور اخص، بازارگرایی به عنوان یک عامل اصلی درعملکرد کسب و کار شناخته می شود. به طوریکه مهارت اندک بازاریابی در کسب وکارهای کوچک اغلب منجر به سطوح پائین تر عملکرد و ریسک های بالاتر شکست می شود. برخورداری از سرمایه اجتماعی قوی در این گونه شرکت ها، منجر به دسترسی سریع و با زمانبندی مناسب به مجموعه متنوعی از اطلاعات رقابتی می شود. و از اینرو که اطلاعات دریافتی از افراد مورد اطمینان، عموما دقیق، مرتبط و قابل اتکا هستند؛ یکی از مولفه های کلیدی فرصت های کارآفرینی به شمار می آید. نوآوری پژوهش در بررسی توامان سرمایه اجتماعی و بازاریابی کارآفرینانه با استفاده از روش شناسی نگاشت مفهومی به مثابه ترکیبی از روش های استقرایی و قیاسی است. در فرآیند اجرای پژوهش روش نمونه گیری هدفمند ملاکی و مصاحبه های نیمه ساختاریافته عمیق از 10 نفر از خبرگان موضوع تا مرحله اشباع استفاده شد. نتایج مطالعه گویای جایگاه برجسته و نمایان سرمایه اجتماعی و ابعاد آن در فعالیت های بازاریابی کارآفرینانه است. به طوریکه سرمایه اجتماعی بر عناصر هفت گانه بازاریابی کارآفرینانه (شامل نوآوری، غیر رسمی، فرصت گرایی، تجربه، سفارشی سازی، انعطاف پذیری و شبکه سازی) نگاشته می شود. این نقش آفرینی در عناصر نوآوری و غیر رسمی نمایان تر است.
Machine summary:
"با این حال در این قسمت برخی از مهمترین متون بازاریابی کارآفرینانه که جنبههایی از سرمایه اجتماعی در آنها حائز تامل است بررسی شدهاند:کارسون و همکاران(1995)، معتقدند، روابط بلند مدت میان مشتری و کارآفرینان توانایی شرکتهای کوچک برای واکنش سریع به نیازهای مشتری و انعطافپذیری بیشتر جهت پاسخ به نیازهای مشتریان را افزایش میدهد.
جدول2- خوشهها و عبارات حاصل از فرآیند نگاشت مفهومی خوشههای سرمایه اجتماعی زیر خوشهها عبارات عناصر مورد تاکید بازاریابی کارآفرینانه رابطهای رابطه ای اعتماد دسترسی به اطلاعات زیاد ازکانالهای غیررسمی با افزایش اعتماد بین کارکنان.
در واقع، همکاری و وابستگی گروهی، سطح بالای اعتماد، و وجود تعهد نسبت به شرکت و مشتریان سبب میشود که کارکنان واحدهای مختلف سازمان اطلاعات و دانش خود را بدون هیچ شک و تردیدی (غیر رسمی، انعطاف پذیری) در اختیار همدیگر قرار دهند، که این خود ابتکار کارکنان را افزایش داده (نوآوری) و از این طریق فرصتهای جدیدی را شناسایی میکنند (فرصت گرایی)، که به سطوح بالاتر عملکرد و نوآوری و پاسخگویی به نیازهای متنوع و جدید مشتریان منجر میشود (سفارشی سازی).
یافتههای حاصل از این زیر خوشه نشان میدهد که توانایی و بکارگیری مهارتهای ارتباطی با مشتریان، شرکتهای رقیب، نهادهای آموزشی و دوستان نزدیک نقش مهمی در جمع آوری اطلاعات از کانالهای غیر رسمی و شناسایی فرصتهای جدید بازار میشود.
بدینگونهکه پایبندی افراد به اهداف و ارزشهای شرکت ایجاد کننده ارتباطات متراکم و مستحکم میان آنها است که به توسعه نوعی هنجارهای اجرایی و حس اعتماد منجر میگردد که تسهیل کننده دسترسی به اطلاعات دقیق، قابل اتکا و مرتبط از کانالهای غیر رسمی و موفقیت بیشتر در توسعه فعالیتهای نوآوری میشود."