Abstract:
درک واکنش های رفتاری بازدیدکنندگان برای مدیران مقصد گردشگری مهم می باشد. مقاله حاضر
تاثیر عواملی چون ویژگی های مقصد، کیفیت درک شده خدمات گردشگری، ارزش درک شده و رضایت را بر واکنش های رفتاری گردشگران را مورد بررسی قرار می دهد. جامعه ی آماری تحقیق کلیه گردشگران منطقه ی گردشگری طرقبه مشهد مقدس در تابستان 0931 می باشند که 939 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب گردید. ابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساخته است که پس از تایید روایی و پایایی، توزیع و داده ها با استفاده از تکنیک مدل یابی معادلات ساختاری در نرم افزار لیزرل تحلیل شد. مطابق با نتایج ویژگی های مقصد بطور مستقیم و مثبت بر کیفیت درک شده خدمات گردشگری در مقصد تاثیر گذار است و ارزش درک شده و رضایت بطور مستقیم و مثبت از کیفیت درک شده تاثیر می پذیرد، علاوه بر این تاثیر مستقیم مثبت ارزش درک شده و رضایت بر واکنش های رفتاری نیز تایید شده و همچنین کیفیت خدمات درک شده بازدیدکنندگان بصورت غیر مستقیم و از طریق متغیرهای میانجی رضایت و ارزش درک شده، بر واکنش های رفتاری تاثیر گذار است.
The perception of visitors' behavioral intentions is of great importance for destination managers and marketers. The present study is about to study the effective factors on visitors behavioral intentions in tourist destinations،which examines the effect of destination attributes ،perceived quality of destination offerings، perceived value
and satisfaction on behavioral intentions. The sample of the current study considersall the visitors of Torghabe tourist destination in Mashhad city in the summer of 2011 and chooses 494 visitors randomly. The research questionnaire was developed by the
researcher after confirming the validity and reliability of data and then followed by their distribution; finally data collection was done through structural equation modeling and analyzed in LIZREL software.the results shows destination attributes have direct positive
effect on perceived quality of destination offerings; and on the other hand، perceived value and satisfaction are under direct effect of perceived value. Furthermore، the positive direct effect of perceived value and satisfaction on behavioral intentions was confirmed. The results also indicated that visitors perceived value of destination
offerings has an indirect effect on behavioral intentions through mediating variables of satisfaction and perceived value.