چکیده:
هدف این مقاله، گزینش بهترین استراتژی نوآوری برای بهبود عملکرد پروژههای ساختمانی بوده و برای انجام مطالعۀ میدانی، شرکت مدیریت پروژههای ساختمانی ایران که تعداد کلیۀ مدیران، گروه مشاوران ارشد و کارکنان آن چهل نفر بودند، برای جامعه مورد بررسی قرار گرفت. پانزده نفر از تصمیمگیران اصلی شرکت بهروش تصادفی برای نمونه انتخاب شدند. در این پژوهش از رویکرد ترکیبی دلفی ـ فرایند تحلیل شبکهای استفاده شد که مرحلۀ اول آن، برای مرور ادبیات پژوهش، شناسایی معیارهای کلیدی عملکرد پروژههای ساختمانی، شناسایی دستهبندیهای مختلف استراتژی نوآوری و سرانجام انتخاب معیارها و دستهبندی مناسب طی نشستهای هماندیشی با متخصصان و درپی آن، تهیه و توزیع پرسشنامۀ تخصصی میان متخصصان و مرحلۀ دوم، برای گزینش بهترین استراتژی نوآوری با توجه به معیارهای عملکرد بود. یافتهها نشان داد که بهترتیب استراتژیهای پیشرو و واردکنندۀ فناوری بهمنزلۀ استراتژیهای نوآوری، با توجه به شرایط فعلی و آتی شرکت، از ارجحیت بالاتری برخوردار هستند. این رویکرد بهلحاظ اینکه تصمیمهای پیچیده را برای تصمیمگیرندگان اصلی شرکت برای انتخاب بهترین استراتژی آسان میکند، از ویژگی کاربردی بالایی برخوردار است.
خلاصه ماشینی:
"عدد قطعی ضریب اهمیت معیار هزینة به دست آمده ٠/٩٣٦ است که مراحل محاسبة آن برای نمونه در زیر شرح داده شده است : 28(0/75,1,1)(21,28,28) 4(0/5,0/75,1)(2,3,4) Aaverage(212) /32, (283) /32, (284) /320/718,0/968,1 A (0/7180/9681) /30/89 1 A2(0/7182(0/968)1) /40/91 A (0/7184(0/968)1) /60/936 3 Z*max 0/89,0/91,0/9360/936 نتایج این بخش نشان داد که از پانزده معیار معرفـی شـده پـس از مطالعـة ادبیـات گذشـته و استخراج آنها، به ترتیب پنج معیار هزینه ، زمان ، منفعت اجتماعی ، نوآوری و کیفیـت بـا اسـتفاده از روش دلفی فازی و با توجه به اصل پارتو (قانون ٨٠-٢٠)، ضریب اهمیت بـالای ٠/٨٠ را کسـب کردند و براساس دیدگاه متخصصان ، معیارهای کلیدی عملکرد پروژه هـای سـاختمانی شناسـایی شدند؛ چراکه اگر مقدار دیفازی شدة عدد مثلثی با توجه به نظر خبرگان نزدیک به ٠/٨٠ یا بـالاتر از آن باشد، می توان آن را به منزلة معیار قابل قبول ، پذیرفت و در غیر این صورت مورد قبول واقع نمی شود (آقایی ، آقایی و آقایی ، ١٣٩١).
همچنین به مدیران عالی شرکت های فعال در پروژه های ساختمانی پیشنهاد می شود که برای پیشگام بودن در رقابت با سایر شرکت های داخلی و حتـی در بازارهای بین المللی و صادرات خدمات فنی و مهندسی ، افزایش سهم بازار و همچنین دست یـابی به کیفیت و نوآوری برتر در عرصة ساخت وساز و کاهش هزینه ها، باید استفاده از اسـتراتژی هـای سنتی ، تدافعی ، زمان بر و هزینه بر را کنار گذاشته و به سمت به کارگیری استراتژی های پیشـرو در شرکت هایشان تغییر جهت دهند؛ یعنی ابتدا روندها، تغییر و تحولات آتی محیط پیرامـون خـود و انتظارات مشتریان و سرمایه گذاران را پیش بینی کنند، سپس براساس عوامل اقتصادی ، اجتماعی ، فرهنگی ، قانونی و فناورانه ، محصولات و خدماتی را به طور مبتکرانه و پیشتازانه تولید کرده و بـه بازار معرفی کنند."