چکیده:
اهداف : با توجه به وابستگی اقتصاد و معیشت ، بخش عمدهای از جمعیت اجتماعات روسـتایی بـه محصولات کشاورزی، مبحث بازاریابی محصولات کشاورزی و دامـی توجـه بیـشتری مـی کننـد؛ بنابراین ، تحقیق حاضر با هدف ارائة الگوی شـبکة فـضایی بازاریـابی شـیر در منـاطق روسـتایی و درراستای شناسایی ضعف های شبکه های بازاریابی محصولات دامی انجام گرفته است . دراین راستا، سوال اساسی این است که عوامل موثر و الگوی مناسب بازاریابی شیر در نواحی روستایی کداماند؟ روش: در این مطالعه ، ١٢روستا و ٤ شهر از توابع شهرستان خدابندة استان زنجان بـه عنـوان نمونـه - های موردمطالعه انتخاب شدند. روش تحقیق کمی - پیمایشی است . در سطح تولیدکننـدگان سـنتی و نیمه پیشرفته به عنوان تولیدکننده و مراکز جمـع آوری شـیر، خریـداران شـیر (شـیرآوران )، صـنایع فرآوری محلی و منطقه ای شـیر بـه عنـوان سـایر گـروه هـای درگیـر در فراینـد بازاریـابی شـیر در روستاهای انتخابشده، به بررسی سهم و ارتباط عوامل سه گانة شـرایط زمینـه سـاز (تولیدکننـده)، بعد عملکردی- رفتاری یا توزیع فضایی عناصر بازاریابی و شرایط بازار یا بعـد سـاختاری مـوثر در شبکة فضایی بازاریابی شیر پرداخته شد. یافته ها/ نتایج : نتایج بیانگر وجود ارتباط معنی داری بین عوامل سه گانة تاثیرگـذار در شـبکة فـضایی بازاریابی شیر می باشد. همچنین ، براساس نتایج رگرسیون چندمتغیره و تحلیل مسیر انجامشده، بعـد ____________________________تاریخ دریافت : ١٣٩٢/١٢/٢٢ تاریخ تصویب :١٣٩٣/١١/٧ عملکردی- رفتاری یا به عبارتی ، توزیع فضایی عناصر بازاریابی ، با ضریب ٠/٦٨٧ بیـشترین تـاثیر را بر شبکة فضایی بازاریابی شیر دارا است . نتیجه گیری: پس از سنجش میزان تاثیرگذاری هریک از ابعاد، با اسـتفاده از تکنیـک تحلیـل مـسیر، نتایج به دست آمده بیانگر این بود که الگـوی بازاریـابی شـیر ارائـه شـده، ٧٤/٤% تبیـین کننـدة شـبکة فضایی بازاریابی شیر در منطقه است .
خلاصه ماشینی:
در سطح تولیدکننـدگان سـنتی و نیمه پیشرفته به عنوان تولیدکننده و مراکز جمـع آوری شـیر، خریـداران شـیر (شـیرآوران )، صـنایع فرآوری محلی و منطقه ای شـیر بـه عنـوان سـایر گـروه هـای درگیـر در فراینـد بازاریـابی شـیر در روستاهای انتخابشده، به بررسی سهم و ارتباط عوامل سه گانة شـرایط زمینـه سـاز (تولیدکننـده)، بعد عملکردی- رفتاری یا توزیع فضایی عناصر بازاریابی و شرایط بازار یا بعـد سـاختاری مـؤثر در شبکة فضایی بازاریابی شیر پرداخته شد.
همچنین ، باوجود تحولات سریع در بازارها، نبـود آگـاهی هـای لازم از شرایط بازار، نحوة عرضه و تقاضا، شناخت بازارهای سطوح مختلف ، نفوذ بیش از انـدازة واسـطه هـا و پیش فروش محصولات، منجر به فروش ارزانقیمت (زیر قیمت هزینة صرفشده) برای تولیـد ازسـوی کشاورزان شده است ؛ بنابراین ، برنامه ریزی برای این بعد و مدیریت فرایند تولیـد تـا فـروش و پـس از آن، ازطریق زنجیرة تأمین و شبکة بازاریابی تولیدات کشاورزی روستاییان، بـی شـک نقـش مـؤثری در بهبود توسعة اقتصاد این فضاهای زیستی ایفا می نمایند؛ بنابراین ، مدیریت شبکة بازاریـابی و درمجمـوع، زنجیرة تأمین محصولات تولیدشده در روستاها، گامی راهبردی در کاهش ناکارایی های بـازار جـاری و افزایش درآمد تولیدکنندگان محصولات و تقویت انگیزههای توسعة ایـن بخـش خواهـد بـود (کـریم - کشته ، ١٣٨٩).
Temu, Nyange, Mattee, & Kashasha تحلیل شده است و طیفی از عوامل و عناصر بر آن تأثیر دارند.
همچنین ، بیشترین بعد ازنظر سطوح مختلف تحلیل ؛ یعنی ، تولیدکنندگان سنتی و نیمه پیشرفته ، مراکز جمع آوری شیر و خریداران شیر، مربوط به بعد عملکردی- رفتاری یا به عبارتی ، توزیع فضایی عناصر بازاریابی است .