چکیده:
مطالعه حاضر با هدف بررسی تاثیر دلبستگی احساسی بین مصرف کننده و خرده فروشی بر قصد خرید مصرف کنندگان صورت گرفته است . دلبستگی احساسی همان اشتیاق و علاقه شدید نسبت به خردهفروشی ، ارزیابی مثبت از خرده فروشی و اظهار علاقه به خرده فروشی می باشد. جامعه آماری مورد بررسی ، مشتریان فروشگاه های هایپراستار می باشند و با استفاده از جدول مورگان ، نمونه ای معادل ٣٨٤ نفر جهت مطالعه انتخاب شد. این پژوهش از نوع مطالعات پیمایشی بوده و برای جمع آوری داده ها نیز از ابزار پرسشنامه استفاده شده است . جهت تجزیه و تحلیل داده ها و تایید مدل نیز از روش مدل سازی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شده است . نتایج برآمده از فرضیات تحقیق نشان می دهد که دلبستگی احساسی بر قصد خرید مصرف کنندگان تاثیر مثبت دارد. همچنین سه متغیر تصویر فروشگاه خرده فروشی ، ارزش معاملاتی ادراک شده ، و اعتماد مصرف کنندگان به فروشگاه بر دلبستگی احساسی تاثیر مثبت دارند. همچنین مشخص شد که متغیر عوامل مرتبط با مسئولیت اجتماعی شرکت تاثیر معناداری بر دلبستگی احساسی ندارد.
The aim of current study is to investigate emotional attachment between consumer and retailer on the consumers' intention to purchase. Emotional attachment is the same passion to retail, positive assessment of the retail and expressed interest in sale. Statistical population of the Present study is the customers of the Hyper star store. And using of Morgan table a sample of 384 people was selected for the study. This study is a survey type and for data collection the questionnaire has been used. In order to data analysis and model confirmation, structural equation and confirmatory factor analysis have been used. The results derived from the research assumptions indicate that the emotional attachment has a positive impact on consumers' intention to purchase. Also three variables: retail store image, perceived transactional value, and the consumers trust have an positive impact on emotional attachment. It also became clear that variable corporate social responsibility associations have no significant effect on emotional attachment.
خلاصه ماشینی:
"همچنین می توان گفت تصویر فروشگاه ویژگی های پیچیده ای است که 1-Consumer-Firm Emotional Attachment 2- Park 3-Retail Store Image مصرف کنندگان درباره فروشگاه احساس می کنند (یو و چانگ ١، ٢٠٠٥).
جدول ٤- ضریب آلفای کرونباخ متغیرها و آلفای کرونباخ کل پرسشنامه متغیر ها آلفای کرونباخ تصویر عمومی فروشگاه 0/727 خدمت /فروشنده 0/741 ظاهر فروشگاه 0/724 ارزش معاملاتی ادراک شده 0/823 عوامل مرتبط با مسئولیت اجتماعی شرکت 0/726 دلبستگی احساسی بین مصرف کننده و خرده فروشی 0/732 قصد خرید مصرف کننده 0/750 اعتماد 0/782 کل پرسشنامه 0/837 نتایج بررسی فرضیات و یافته های تحقیق در پژوهش حاضر جهت بررسی این که هر یک از سازه های پژوهش تا چه حد با نشانگرهای انتخاب شده جهت سنجش آن ها دارای همسویی بوده اند از مدل اندازه گیری یا همان تحلیل عاملی تأییدی به تفکیک ابعاد مورد مطالعه ، استفاده شده است .
نتیجه دیگری که از این پژوهش بدست آمد تأثیر مثبت ارزش معاملاتی ادراک شده ، و اعتماد مصرف کنندگان به فروشگاه بر دلبستگی احساسی می باشد، که برای بهبود این عوامل می توان از طریق یک سری برنامه های تبلیغاتی جایگزین مانند فروش فوق العاده ، استفاده از کوپن و یا ارائه بن های خرید تشویقی ، کاهش قیمت و تخفیفات ، و نیز جلب اعتماد مشتریان با ارائه همیشگی کالاهای با کیفیت ، و صداقت و درستی فروشندگان در ارائه اطلاعات استفاده کرد."