چکیده:
امروزه شرکت ها به اثر معجزه آسای رنگ ها پی برده اند . رنگ می تواند علاقه را برانگیزد
و در نتیجه میل به خرید محصول را افزایش دهد . برای هدفمند کردن هر چه بیشتر تبلیغات
به شناخت رنگ ها، خصوصیات و تاثیرات متفاوت آن ها بر افراد نیاز داریم . هدف اصلی در
این مطالعه، بررسی وجود اختلاف در رنگ انتخابی رو ش های تبلیغاتی تلویزیونی، بیلبوردی و
اتوبوسی از طریق مدل آید ا 3 و تعیین رنگی است که بیشترین اثر را در هریک از سه رسانه
دارد. لذا طی یک تحقیق پیمایشی پرسشنامه ای در بین خریداران مواد شوینده و بهداشتی
توزیع شد و موارد بالا با استفاده از روش رگرسیون لجستیک ترتیبی و نیکویی برازش مورد
آزمون قرار گرفت . یافته های پژوهش نشان می دهد که تاثیر رنگ مورد استفاده در تبلیغات
این سه روش از تفاوت معنی داری برخوردار است و در انتخاب رنگ، سفید بیشترین میزان
را دار د. هر چند با نگاهی دقیق درمی یابیم که شرکت ها در کنار این رنگ با توجه به نوع
محصولات خود باید از دیگر رنگ های برانگیزنده علاقه نیز استفاده کنند.
خلاصه ماشینی:
Elmo Lewis در این تحقیق با استفاده از شاخص های هر یک از مراحل مدل آیدا ، در پی پاسخ به ایـن سؤال ها هستیم که آیا رنگ تبلیغ در رسانه های مختلف از تفاوت معنی داری برخوردار است ؟ و آیا در رابطه با یک محصول ، رنگ خاصی برای مصرف کننده حائز اهمیت است ؟ پیشینه تحقیق : تحقیقی توسط ملکی (١٣٨٣) در مورد اثربخشی تبلیغات توسـط مـدل آیـدا انجام شده است .
جدول ٧: آزمون آماری رنگ های موثر بر بعد توجه ، علاقه ، اشتیاق و اقدا به خرید در تبلیغات بیلبوردی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} هر سه مقدار واریانس تبیین شده کاذب برای هر چهار مرحله آیدا در تبلیغـات بیلبـوردی که در جدول ٨ نشان داده شده است کمتر از یا مساوی با ٠/١ هستند، لذا ترکیب حاصـله بـه گونه ای است که واریانس قابل ملاحظه ای توسط این دو رنگ یعنی سـفید در درجـه اول و آبی در درجه دوم در مورد ایجاد توجه ، علاقه وخرید در تبلیغات بیلبوردی ایجاد شده اسـت .
جدول ١٠: معنی داری رنگ های موثر بر بعد توجه ، ایجاد علاقه ، ایجاد اشتیاق و اقدام به خرید در تبلیغات اتوبوسی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} هر سه مقدار واریانس تبیین شده کاذب برای هر چهار مرحله مدل آیدا که در جـدول ١١ نشان داده شده است کمتر از ٠/١ هستند.
در فرضیه های ششم ، هفتم و نهم که تاثیر رنگ در سـه مرحلـه (جلب توجه ، ایجاد علاقه و خرید) مدل آیدا در بیلبـورد بـا اسـتفاده از تـابع لوجیـت مـورد بررسی قرار گرفت مشاهده شد که آماره والد برای دو رنگ سفید و آبی معنی دار بوده و سایر رنگ ها اثر معنی داری از خود نشان نمی دهند.