چکیده:
هدف: رفتار مصرفکننده در زمان خرید از عوامل مختلفی تاثیر میپذیرد که برخی از آنها با محصول و نحوه عرضه آن به مشتری مرتبط است و برخی دیگر، از سبک خاص خریداران در زمان خرید شکل میگیرد. بهمنظور مطالعه یکپارچه این موضوع در پژوهش حاضر، معیارهای رضایت مشتری در زمان خرید تلویزیون، بر اساس نظرهای گروه کانونی استخراج و با تکنیک فرایند تحلیل سلسلهمراتبی گروهی (GAHP) اولویتبندی شده است.
روش: بدین منظور، موقعیت چهار برند معروف بازار از دیدگاه مصرفکننده بررسی و در نهایت، سبک تصمیمگیری خریداران هر یک از چهار دسته از برندهای مورد مطالعه اندازهگیری شده است. نمونه آماری این مقاله، 391 نفر از مشتریان در شهر اصفهان و در گروههای سنی 25 تا50 سال است. ابزار جمعآوری اطلاعات پرسشنامه است و دادهها در نرمافزارهای SPSS و Expert Choice تحلیل شدهاند.
یافتهها: بر اساس یافتههای پژوهش، کیفیت تصویر و خوشنامی برند، دو معیار بسیار مهم خرید تلویزیون توسط مشتریان است و طبق نظر مشتریان، از میان چهار برند بررسیشده، بهترتیب برندهای سامسونگ، الجی، اسنوا و ایکسویژن در برآورده کردن این نیازها، موفقتر بودهاند.
نتیجهگیری: سبک غالب تصمیمگیری مشتریان این پژوهش در خرید تلویزیون، سبک کمالگرا و سپس برندگراست. همچنین بین خریداران برندهای بررسیشده در سبکهای تصمیم، تفاوت معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
بررسي معيارهاي خريد تلويزيون و شناسايي سبک هاي تصميم گيري مشتريان در اصفهان محمد کريميان دانشــجوي دکتــري ، مــديريت بازرگــاني ، دانشــکده علــوم اداري و اقتصــاد، دانشــگاه اصــفهان ، اصــفهان ، ايــران .
يافته ها: بر اساس يافته هاي پژوهش ، کيفيت تصوير و خوش نامي برند، دو معيار بسيار مهم خريد تلويزيون توسط مشـتريان اسـت و طبق نظر مشتريان ، از ميان چهار برند بررسي شده ، به ترتيب برندهاي سامسونگ ، ال جي ، اسنوا و ايکس ويـژن در بـرآورده کـردن ايـن نيازها، موفق تر بوده اند.
اولويت چهار برند مورد مطالعه سامسونگ ، ال جي ، اسنوا و ايکس ويـژن در بـرآورده کـردن نيازهـاي مشـتريان چگونه است ؟ در بخش دوم اين مقاله با استفاده از مدل ادراکي آزمون شده سبک هاي تصميم گيري اسپرولز و کنـدال (١٩٨٦)، بـه بررسي سبک تصميم گيري مشتريان تلويزيون در زمان خريد و تفاوت اين سبک در ميان خريداران هر يک از چهار برنـد مورد مطالعه پرداخته مي شود (شکل ١).
در راستاي شناسايي نحوه تصميم گيري مصرف کنندگان ، مطالعات زيادي انجام شده است که در اين ميان اسپرولز و کندال (١٩٨٦) به طراحي مدلي به منظور بررسي و توصيف سبک هاي تصميم گيري مصرف کننده پرداخته انـد.
Consumer Style Inventory (CSI) سبک هاي تصميم گيري مصرف کننده ، استفاده شده است .
Chiu, Chen, Tzeng & Shyu 5.
بـه ايـن منظور تمايل خريداران محصول تلويزيون در شهر اصفهان در پيروي از سبک هاي تصميم گيري خريد ارزيـابي مـي شـود.
بررسي سبک هاي تصميم گيري مشـتريان در خريد محصولات لوازم خانگي (مورد مطالعه : مشتريان شهر تهران ).