چکیده:
فلسفۀ بازاریابی جهت حرکت سازمانها و شرکتها در راستای برآوردن نیازهای مشتریان و کسب سود را مشخص میکند. موفقیت استراتژیهای هر شرکت میتواند در عملکرد آن شرکت منعکس گردد و عملکرد شرکت نیز را میتوان بر حسب میزان خلق ارزش برای بخش های مختلف بازار مورد ارزیابی قرار داد. در این تحقیق رابطة بین فلسفه بازاریابی و عملکرد در شرکتهای تولیدی- صنعتی مورد بررسی قرار گرفت. تحقیق حاضر بر حسب هدف، از نوع تحقیقات کاربردی و از نظر روش انجام، تحقیقی توصیفی است. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. پرسشنامهها با استفاده از روش نمونهگیری در دسترس در بین 127 شرکت فعال تولیدی و در بین کارکنان بخشهای مختلف بازاریابی و فروش، مالی و اداری، تولید و عملیات توزیع شد. یافتهها حاکی از آن است که بین فلسفههای محصول و بازاریابی اجتماعی با عملکرد مالی و غیرمالی رابطة معنیداری وجود دارد. همچنین بین فلسفه بازاریابی و عملکرد مالی نیز رابطۀ معنیداری وجود دارد. اما بین فسلفههای تولید و فروش و فلسفه بازاریابی و عملکرد غیرمالی نیز رابطه معنیداری وجود ندارد.
خلاصه ماشینی:
Journal of Marketing Management بسیاری از صاحبنظران آن چه بهبود عملکرد شرکت ها را مشکل نموده ، انتخاب مؤثرترین و بهترین فلسفۀ بازاریابی ١ با توجه به ویژگیهای سازمان است که البته این فلسفه ها بزرگترین چالش در بررسیها و مطالعات اخیر گزارش شده اند (کوهن و راسل ٢، ٢٠٠٥؛ رنجبریان ، ١٣٧٨: ٤٤).
فرضیه های پژوهش فرضیه اصلی پژوهش عبارت است از این که بین فلسفه بازاریابی و عملکرد (مالی و غیرمالی) شرکت های تولیدی شهرستان سنندج رابطه معناداری وجود دارد.
برای بررسی روابط بین ابعاد فلسفه بازاریابی و عملکرد (مالی و غیرمالی) شرکت های تولیدی شهرستان سنندج از آزمون همبستگی پیرسون استفاده شده است .
جدول (٥) همبستگی پیرسون بین ابعاد فلسفه بازاریابی و عملکرد (رجوع شود به تصویر صفحه) برای بررسی این فرضیه که بین فلسفه بازاریابی (فلسفه تولید، محصول ، فروش ، بازاریابی و بازاریابی اجتماعی) به عنوان متغیر پیش بین با عملکرد شرکت های تولیدی شهرستان سنندج به عنوان متغیر ملاک رابطه معناداری وجود دارد، از تحلیل رگرسیون همزمان استفاده شده است .
همچنین برای بررسی رابطه بین فلسفه تولید و عملکرد غیرمالی شرکت های تولیدی شهرستان سنندج از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است .
٠٢٨ =P-value) بیشتر از ٠/٠٥ است ، لذا فرض صفر رد و فرض جانشین تأیید میشود؛ به عبارت دیگر بین مفهوم بازاریابی اجتماعی و عملکرد مالی شرکت های تولیدی شهرستان سنندج رابطه معناداری وجود دارد.
همین طور برای بررسی رابطه بین فلسفه بازاریابی اجتماعی و عملکرد غیرمالی شرکت های تولیدی شهرستان سنندج از ضریب همبستگی پیرسون استفاده شده است .