چکیده:
هدف این مقاله شناسایی، تحلیل و رتبه بندی موانع قصد خرید سبز و مصرف مواد غذایی (سالم، طبیعی و ارگانیک) در میان مصرفکنندگان است. برای تحقق این هدف از روش کیفی دلفی جهت شناسایی شاخصهای موانع خرید سبز و برای تحلیل، رتبهبندی، ایجاد رابطه و ارائه مدل، روش مدلسازی ساختاری تفسیری و روش تحلیل اثر متقابل استفاده شده است. دادهها با استفاده از ادبیات بازاریابی سبز، مصاحبه و سه دور روش دلفی و در پانل 10 نفره افراد با دانش بازاریابی سبز، دانش مواد غذایی و بهصورت غیر احتمالی جمع اوری گردید. مدلسازی ساختاری با مشارکت 12 نفر از خبرگان انجام و یافتههای پژوهش درقالب 6 مانع اصلی و 49 شاخص و در پنج سطح مدلسازی شد. یافتههای پژوهش نشان میدهد که متغیرهای جمعیت شناختی (درآمد، تحصیلات پایین، بعد خانوار، نسل)، شناختی/ انگیزشی (عدم دانش و آگاهی از سلامتی و محیط زیستی)، زمینهای (قیمت بالا، عدم تنوع، عدم دسترسی، عدم دستیابی، تبلیغات، نبود قوانین و مقررات کارآمد نظارتی)، فرهنگی (فردگرایی، نزدیکبینی، عدم اطمینان)، اجتماعی (هنجارها، گروههای مرجع، عدم مسئولیتپذیری اجتماعی) و رفتاری (الگوهای تغذیه، عادات غذایی، توجیه خرید غیرسبز، بیتفاوتی، بیتوجهی) مهمترین موانعی هستند که تولیدکنندگان و عرضهکنندگان میتوانند بدان توجه نمایند. این پژوهش به سیاستگذاران و تصمیم گیران بازاریابی در فهم رفتار مصرفکننده با توجه به سطح بندی بدست امده کمک میکند.
The purpose of this paper is to identify, analyze and rank the barriers to purchase intention and consumption of foods (healthy, natural and organic) among consumers. To achieve this goal, Delphi qualitative method was used to identify green buying barriers indicators and for analysis, ranking, relationship building and model presentation, interpretive structural modeling (ISM) and MICMAC method were used. The data were collected using green marketing literature, interviews and three rounds of Delphi method in a 10-person panel of individuals with green marketing knowledge, food knowledge and non-probability. Structural modeling was performed with the participation of 12 experts. The research findings were modeled on 6 main barriers and 49 indicators at five levels. The results revealed that demographic (income , low education. family size , generation), cognitive and motivation (lack of knowledge and awareness of healthy and environmental), contextual (high price ,lack of diversity, Inaccessibility, advertise, effective control rules and regulations), cultural (individualism, myopia, lack of altruism, unreliability, fidelity) social (norms, reference groups, social responsibility), and behavioral (nutrition patterns, dietary habits, justification of non-buying laziness, indifference, neglect) The most important barriers manufacturers and suppliers can address. This research is intended to guide the policy and decision makers in marketing to understand consumer behavior.
خلاصه ماشینی:
درواقع علیرغم نگرش های مثبت که در ارتباط با مواد غذایی سبز دیده میشود، تمایل به خرید سبز محدود است و بین نگرش -رفتار، آگاهی-رفتار، و تمایل -رفتار فاصله میباشد ( ;٢٠٠٥ ,Foster &Padel Tanner, Kaiser & WÖfing Kast, 2004; Hughner, McDonagh, Prothero, Shultz & Stanton, ٢٠٠٦ ,Verbeke &Vermeir ;٢٠٠٧).
Chi &Rahman, Park, ;٢٠١٢ ,Deshwal ;٢٠١١ ,Herstein &Moutinho, )، دروغ سبز Delmas & Burbano, 2011; Vermillion & Peart, 2010; Furlow, 2010; Fotopoulos & ) a٢٠٠٢ ,Krystallis)، کیفیت ادراکشده سبز مصرف کننده از عملکرد ضعیف محصول ( ,Rahman &Joshi 2015; Baker, Davis, & Weaver, 2014; Martinez, 2015; Konuk, 2018; Bakhshizadeh Borg & ٢٠١٩ ,Davarzani)، توجیه اثرات منفی خرید سبز (٢٠٠٨ ,McGregor) و الگوهای رفتار قدیمی ( Kollmuss ٢٠٠٢ ,Agyeman &) تمرکز نمودند.
پژوهش های انجام شده در برخی کشورها نشان میدهد، قیمت عامل تأثیرگذار بر عدم تمایل به خرید مواد غذایی سبز میباشد Marian, Chrysochou, Krystallis & Thøgersen, 2014; Torres-Ruiz, Vega-Zamora, & Parras-) Rosa, 2018; Konuk, 2018; Qendro, 2015; Bryła, 2016; Asif, Xuhui, Nasiri & Ayyub, 2018; ٢٠١٩ ,Gupta &Kushwah, Dhir, Sagar ;٢٠١٧ ,Zielke &Aschemann‐Witzel ) ازجمله این پژوهش ها میباشند.
توزیع نادرست و عدم دسترسی راحت و دستیابی به مواد غذایی سبز به طور منظم در مراکز فروش ، مانع دیگری برای تمایل به خرید در بازارها میباشد و این باعث نیاز به زمان بیشتر برای جستجو و دشواری خرید مصرف کننـده میگردد که نشان دهنـده ضـعف در کانـال هـای توزیـع مـیباشـد ( ,Van Loo, Caputo, Nayga, Meullenet Crandall, & Ricke, 2010; Hamzaoui Essoussi, & Zahaf, 2008; Soares, Deliza, & Oliveira, ٢٠١٥ ,Pastore &Barbarossa ;٢٠١٦ ,Bryła ;٢٠٠٨).