چکیده:
پژوهش حاضر، قصد بررسی نقش قدرت داستانسرایی رسانههای اجتماعی و سنجش ابعاد آن در توسعه مقصد گردشگری جزیره قشم را دارد. این مطالعه دارای رویکرد آمیخته و از نظر هدف، کاربردی است. جامعه آماری در بخش کیفی، 137 داستان مقصد قشم در رسانههای اجتماعی است که تعداد 108 داستان به روش نمونهگیری قضاوتی انتخاب شدند؛ بهاین صورت که ابتدا تمامی داستانهای منتشر شده در سایتها و وبلاگها، مورد بررسی قرار گرفتند تا دارای نویسنده و تاریخ تدوین مشخصی باشند، همچنین سایتها و وبلاگهایی که حاوی داستانها گردشگری بودند، دستهبندی شدند و سپس این رسانهها براساس وجود راه ارتباطی و دسترسی به مدیران و مخاطبانشان، میزان بازدید، وجود نماد اعتماد الکترونیکی، مورد بررسی قرار گرفتند و آنهایی که چنین ویژگیهایی نداشتن، از دامنه این مطالعه خارج شده و تنها 108 داستان انتخاب شدند. استراتژی پژوهش، تحلیل روایت است. روش گردآوری دادهها، داستانهای مکتوب آنلاین بود که از طریق تحلیل روایت و با کمک تحلیل مضمون تجزیه و تحلیل شدند. ابعاد قدرت داستانسرایی رسانههای اجتماعی شناساییشده، در قالب شبکه مضامین و مدل مفهومی این مقصد ارائه شد. روش گردآوری دادهها، پرسشنامه (الکترونیکی) بود که به گردشگران ارسال شدند. نتایج مدلسازی معادلات ساختاری به وسیله نرم افزار Smart PLS، نشان داد که تمامی ابعاد قدرت داستانسرایی رسانههای اجتماعی آنلاین جزیره قشم شامل جنبههای جذابیت و جلب-توجه، دانش ادبی، شناختی، عاطفی، مقایسهای، اقتصادی، اخلاقی، اعتماد و اعتبار، گردشگری بر توسعه مقاصد خود تأثیر میگذارند.
The purpose of the present study is role the power of social media storytelling and measuring Its dimensions in the development of tourism destination Qeshm Island. This study has a mixed approach and is applied in terms of purpose. The statistical population in the qualitative section is 137 stories destined for Qeshm on social media, of which 108 stories were selected by judgmental sampling; In this way, first all the stories published on sites and blogs were examined to have a specific author and date of editing, as well as sites and blogs that contained tourism stories, and then these media based on Existence of communication and access to managers and their audiences, number of visits, existence of e-trust symbol were examined, and those who did not have such features were excluded from the scope of this study and only 108 stories were selected. The research strategy is narrative analysis. The method of data collection was online written stories that were analyzed through narrative analysis and thematic analysis. The identified dimensions of power of social media storytelling were presented in a thematic network and then conceptual model of this destination. The statistical population included all tourists who had read the tourism stories of this destination on social media. The results of structural equation modeling using Smart PLS software showed that all dimensions of social media storytelling included aspects of attractiveness, literary knowledge, cognitive, emotional, comparative, economic, ethical, trust and credibility aspects, tourism influences the development of their destinations.
خلاصه ماشینی:
com چکيده با توجه به توسعه روزافزون استفاده از رسانههای اجتماعی و سهم آن در معرفی مقاصد گردشگری، امروزه گردشگران قادر به داستانسرایی گردشگری، اشتراکگذاری تجربیات سفر، اظهارنظر، تغییر و تحریف روایتهای مقاصد هستند که خود چالش بزرگی را برای سازمانهای بازاریابی گردشگری ایجاد کرده است که چگونه در رسانههای اجتماعی، داستانهای تجاری را جهت توسعه یک مقصد گردشگری روایت کنند.
در حالی که با توجه به توسعه روزافزون جایگاه رسانههای اجتماعی در زندگی روزمره افراد، ایجاد فضایی برای تعاملات چندجانبه، بهاشتراکگذاری داستانهای شخصی مقاصد گردشگری، و قابلیت تأثیرگذاري اطلاعات منتشرشده بر درك و باور آنها، میتوان بیان نمود که استفاده از رسانههاي اجتماعی آنلاین، میتواند شیوهاي مناسب براي افزایش آگاهی گردشگران و اطلاعرسانی به آنها نسبت به پتانسیلهاي ناشناخته یک مقصد و ترغیب آنها نسبت به انتخاب آن مقصد بهعنوان یک هدف گردشگري باشد و به آنها در فرآیند برنامهریزي سفر کمک شایانی نماید (Youssef, Leicht & Marongiu, 2018; Yang, 2018; Lund, Cohen & Scarles, 2018).
نویسندگان این مقاله: {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} / Evaluating Consumers' Emotional, Cognitive, and Behavioral Responses to Nostalgic Stimuli in Advertising: A Mix Method Study Shima Azima PhD Candidate in Business Management Department of Business Management, Science and Research Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran.