چکیده:
هدف پژوهش حاضر طراحی الگوی ترکیب بهینه کالا در فروشگاههای زنجیرهای با محوریت افزایش بهرهوری بنگاه و بهبود تجربه مشتری رفاه میباشد. روش پژوهش حاضر، کیفی از نوع داده بنیاد می باشد، . جامعه آماری پژوهش صاحبنظران حوزه خردهفروشی و مسئولان خرید فروشگاههای زنجیرهای و همچنین مدیران ارشد فروشگاه رفاه میباشند. که با استفاده از روش نمونه گیری هدفمند تعداد 10 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات در مصاحبه نیمه ساختارمند بود. کدگذاری داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA انجام گردید. یافته های تحقیق با استفاده از فرایند کد گذاری مصاحبه های انجام شده نشان داد 297 کد اولیه در قالب مفهوم مدل عوامل موثر (علی و زمینه ای، مداخله، راهبرد و پیامد) بر ترکیب بهینه کالا در فروشگاههای زنجیرهای رفاه تاثیرگذار هستند و در نهایت 86 کد اولیه به عنوان شاخص های ارزیابی الگو از طریق همپوشانی مفاهیم و حذف کدهای هم معنی و با استفاده از نظرات استاد راهنما انتخاب شد.این کدها در مفاهیم و مقولات محوری جای گرفت و مدل ترکیب بهینه کالا در فروشگاههای زنجیرهای رفاه تبیین شد. مهمترین کاربرد پیاده سازی چنین مدلهایی، دستیابی به الگوی جامعی از رفتار خرید مصرف کننده بر اساس شاخص های تاثیرگذار بر قصد خرید آنها میباشد که از ضروریات فروشگاههای زنجیرهای رفاه است تا دریابند برای هر دسته از محصولات چه شاخص هایی در خرید مهم تر هستند و چه نوع استراتژیهایی را برای هر دسته از محصولات بکار گیرند و بر روی چه بازار هدفی سرمایهگذاری نمایند.
The current research method is a qualitative type of foundation data. The statistical population of the research is experts in the field of retail and purchase managers of chain stores, as well as senior managers of convenience stores. 10 people were selected as a statistical sample using the purposeful sampling method. The data collection tool in the interview was semi-structured. Data coding was done using MAXQDA software. The findings of the research using the coding process of the conducted interviews showed that 297 primary codes in the form of the concept of the model of effective factors (causal and contextual, intervention, strategy and consequence) are effective on the optimal combination of goods in Refah chain stores, and finally 86 The initial code was selected as the pattern evaluation indicators through the overlap of concepts and the removal of synonymous codes and using the comments of the supervisor. These codes were placed in the concepts and core categories and the model of the optimal combination of goods in Refah chain stores was explained. The most important application of the implementation of such models is to achieve a comprehensive pattern of consumer buying behavior based on the indicators affecting their purchase intention, which is one of the necessities of Refah chain stores to find out what indicators for each category of products. are more important in purchasing and what kind of strategies to use for each category of products and on which target market to invest.
خلاصه ماشینی:
طراحی الگوی ترکیب بهینه کالا در فروشگاه های زنجیره ای با محوریت افزایش بهره وری بنگاه و بهبود تجربه مشتری (مطالعه موردی : فروشگاه های زنجیره ای رفاه ) پیمان اسکندری دانشجوی دکتری، گروه مدیریت بازرگانی، واحد زنجان ، دانشگاه آزاد اسلامی، زنجان ، ایران .
یافته های پژوهش ، با استفاده از فرایند کدگذاری مصاحبه های انجام شده ، نشان داد؛ ٢٩٧ کد اولیه در قالب مفهوم مدل عوامل موثر (علی و زمینه ای، مداخله ، راهبرد و پیامد) بر ترکیب بهینه کالا در فروشگاه های زنجیره ای رفاه تاثیرگذار هستند و درنهایت ، ٨٦ کد اولیه به عنوان شاخص های ارزیابی الگو از طریق همپوشانی مفاهیم و حذف کدهای هم معنی و با استفاده از نظرات استاد راهنما، انتخاب شد.
به عنوان مثال ؛ اگر مشتریان به دنبال خرید کالاهایی هستند که با هم ترکیب شوند و برای مصرف بهتری بکار بروند، الگوی ترکیب بهینه ، باید به گونه ای طراحی شود که نیازهای مشتریان برآورده شود و در این میان ، فروشگاه های زنجیره ای رفاه هم برای کسب بازار مناسب و فرصت رقابتی، همواره به دنبال روش هایی است که بتواند با کسب رضایت مشتریان ، سطح فروش خود را نیز بالا ببرد (o٢١٩ Eberenz &Buttkus ).
همچنین با بررسی کلی تمامی مطالعات مختلف ، مشخص گردید که طراحی الگوی ترکیب بهینه کالا در فروشگاه های زنجیره ای، به منظور بهبود بهره وری بنگاه و تجربه مشتریان ، موردتوجه قرار گرفته است .