چکیده:
هدف: در دهه اخیر، نقش هتلها در توسعه اقتصادی کشورها بیش از پیش نمود پیدا کرده است. با این حال، سادگی جایگزین کردن خدمات در این صنعت، آن را با رقابت فزایندهای مواجه کرده است. با پویاتر شدن بخش خدمات، توجهها به مفهوم قابلیتهای نوآوری خدمات پویا مضاعفتر شده است. با علم به اینکه، این مفهوم از عوامل مهم کسب مزیت رقابتی است؛ اما در حال حاضر، اعتبارسنجی تجربی پیرامون تعمیمپذیری ابعاد قابلیتهای نوآوری خدمات پویا و تأثیر این متغیر بر نوآوری خدمات، مزیت رقابتی و عملکرد شرکت محدود است. با توجه به آنچه بیان شد، این پژوهش به بررسی تأثیر قابلیتهای نوآوری خدمات پویا بر عملکرد شرکتها با تبیین نقش تعدیلگر پویایی محیطی درک شده و نقش میانجی نوآوری خدمات و مزیت رقابتی میپردازد.روش: پژوهش حاضر، کاربردی و ماهیت آن، توصیفی ـ همبستگی است. جامعه آماری پژوهش مدیران هتلها بودند. حجم نمونه، بهکمک نسخه ۳ نرمافزار جیپاور، ۲۲۲ نفر تعیین شد. ۲۱۸ داده با پرسشنامه استاندارد و روش نمونهگیری در دسترس، طی یک پیمایش آنلاین گردآوری و بهکمک نسخه ۳ نرمافزار اسمارت پیالاس تحلیل شد.یافتهها: نتایج نشان داد که قابلیتهای نوآوری خدمات پویای هتلها، بر عملکرد آنها تأثیر معناداری دارد و نقش میانجی نوآوری خدمات و مزیت رقابتی در این رابطه تأیید شد. اثر تعدیلگری پویایی محیطی درک شده بر رابطه بین قابلیتهای نوآوری خدمات پویا با نوآوری خدمات به تأیید رسید؛ اما اثر تعدیلگری پویایی محیطی درک شده بر رابطه بین قابلیتهای نوآوری خدمات پویا با مزیت رقابتی و نیز با عملکرد شرکت رد شد. بهعلاوه، نقش تعدیلگری پویایی محیطی درک شده بر رابطه نوآوری خدمات با مزیت رقابتی و نیز با عملکرد شرکت تأیید شد.نتیجهگیری: نتایج این مطالعه نشان داد که قابلیتهای نوآوری خدمات پویا میتواند مزیت رقابتی و عملکرد هتلها را از طریق نوآوری خدمات افزایش دهد. بنابراین، ابتدا مدیران هتلها باید تلاش کنند تا همسویی استراتژیکی برای انطباق با نیازهای مشتری و تعامل با شرکای شبکه ارزش ایجاد کنند. پس از درک نیازها و خواستههای مشتریان، برای هتل مهم است که توانایی ایجاد و تقویت توانایی مفهومسازی ایدهها یا ارزشهای خدمات جدید را داشته باشد. با مدیریت مؤثر قابلیتهای نوآوری خدمات پویا، شرکتها میتوانند مدیریت مؤثر منابع خود را با ارائه آنچه مشتریان میخواهند و در نتیجه دستیابی به مزیت رقابتی پایدار اجرا کنند. علاوهبراین، اگر شرکتها بهطور ناهمگون در بازار رقابت کنند، قابلیتهای نوآوری خدمات پویا نقش مهمی بر عملکرد سازمانی خواهد داشت. سیاستگذاران بخش هتلداری، باید با توجه به تغییرات ذائقه مسافران، بر ارتقای توانمندیها تمرکز کنند و با انتقال تجربه مثبت به آنها، از طریق ایجاد و بهبود مستمر خدمات نوآورانه، ارزش متقابل ایجاد کنند.
ObjectiveIn the last decade, the role of hotels in the economic development of countries has become more apparent, and it has caused the tourism industry-especially hotel management - to be given a lot of attention in developing countries. However, the industry faces increasing competition as the market is flooded with many related services that are often easily interchangeable. The recent extension of the resource-based view (RBV) into dynamic capability has urged firms to focus on developing new capabilities to cope with shifting markets. This dynamic capability perspective posits that firms need to integrate, build, and reconfigure internal and external competence to address a rapidly changing environment. Due to the dynamic changing environment, firms have to continuously promote novelty and variety. Particularly in the service sector, the concept of dynamic service innovation capability has garnered significant attention. Four major dimensions including sensing customer needs, conceptualizing, coproducing, and scaling, have been identified as some of the most important factors to win competitive advantages. However, empirical validations regarding the generalizability of dynamic service innovation capabilities constructs and their influences on service innovation, competitive advantage, and organizational performance are still limited. Therefore, this research aims to investigate the impact of dynamic service innovation capabilities on firm performance by explaining the moderating role of perceived environmental dynamics and the mediating role of service innovation and competitive advantage.MethodologyThe research employs an applied purpose and a descriptive-correlational nature. The statistical population for this research comprises hotel managers. The sample size, determined using G-POWER 3 software, consists of 222 individuals. A total of 218 responses were collected through a standard questionnaire using an available sampling method during an online survey. The data were analyzed using SPSS 26 and Smart PLS 3 software. FindingsThe results of the model analysis showed that the dynamic service innovation capabilities of hotels have a significant effect on their performance. The findings also confirmed the mediating role of service innovation and competitive advantage. In addition, the moderating effect of perceived environmental dynamics on the relationship between dynamic service innovation capabilities and service innovation was confirmed. However, the moderating effect of this variable on the impact of dynamic service innovation capabilities on competitive advantage and firm performance was rejected. The study also confirmed the moderating role of perceived environmental dynamics on the relationship between service innovation and competitive advantage, as well as firm performance. ConclusionThe results of this study show that dynamic service innovation capabilities can increase the competitive advantage and performance of hotels through service innovation. Therefore, first, hotel managers should try to create strategic alignment to adapt to customer needs and interact with value network partners. After understanding the needs and demands of customers, a hotel needs to create and strengthen the ability to conceptualize new service ideas or values. With effective management of dynamic service innovation capability, firms can implement effective management of their resources by providing what customers want and thereby reaching sustainable competitive advantage. Moreover, if firms are more heterogeneously competing in the marketplace, dynamic service innovation capability will play a significant role in organizational performance. Policymakers in the hospitality sector should prioritize enhancing capabilities aligned with evolving traveler preferences. By delivering positive experiences through the development and ongoing refinement of innovative services, they can establish mutual value.