چکیده:
از جمله موضوعات مهم در زمینه بازاریابی،بازاریابی رابطهمند است.بازاریابی رابطهمند به ایجاد روابط بلندمدت و متقابل با افراد و سازمانها و گروههای ذینفع اشاره میکند و اساس آن برقراری ارتباطات مطلوب و مؤثر با مشتری به منظور حفظ و نگهداری مشتری است.بازاریابی رابطهمند به دنبال مشتریمداری و کسب رضایتمندی و وفاداری مشتریان نسبت به سازمان است.زیرا مشتریان منبع اصلی درآمد و منفعت سازمانی هستند. از طرفی تعداد زیاد مراجعهکنندگان سازمانی از یک سو و از طرف دیگر محدودیت منابع سازمان،سازمانها را وادار میکند تا اقدام به اولویتبندی مشتریان نمایند.تا خدمات خود را متناسب با اولویت دستههای مشتریان ارائه داده و حد اکثر ارزش افزوده را از برقراری رابطه با مشتری کسب نمایند (Kochan,2001:88) . در این مقاله به دو مدل مفهومی اولویتبندی مشتریان و فرایند اولویتبندی مشتریان که با استفاده از تکنیک AHP در یکی از بانکهای دولتی کشور انجام شده است اشاره میشود.
خلاصه ماشینی:
"تاریخ دریافت:14/7/86 پذیرش نهایی:11/11/86مدلی برای رتبهبندی مشتریان در صنعت بانکداری به منظور اجرایی نمودن مدیریت روابط با مشتری (CRM) (بررسی موردی بانک ملت) دکتر محمود محمدیان* فرشته امین**چکیده از جمله موضوعات مهم در زمینه بازاریابی،بازاریابی رابطهمند است.
تعریف بازاریابی بازاریابی مجموعه فعالیتهایی است که توسط سازمان به منظور ارضاء نیاز و خواست مشتریان صورت میگیرد تا سازمان با کسب سطح قابل قبول سود/بازگشت سرمایه از رقبا پیشی بگیرد (Berry L,2000:61) شاید بهترین جواب برای اهمیت بازاریابی این جمله باشد که"مشتریان حق انتخاب دارند".
2. فرایند جذب هر متقاضی دریافت خدمت نبایستی به عنوان مشتری تلقی گردد،بلکه با توجه به محدودیت منابع و امکانات سازمان،بایستی نحوه ارائه خدمات به متقاضیان به گونهای باشد که حد اکثر ارزش افزوده را عاید بانک نماید.
(تصویرتصویر) شکل 5-فرایند شناسایی مشتریان اولویتدار جدول 2-52 متغیر استخراج شده از تحلیل محتوای مصاحبهها (تصویرتصویر) 3-4-تهیه پرسشنامه و ارزشگذاری متغیرهای کلیدی جهت انتخاب چند متغیر کلیدی به دلیل آنکه یک رئیس شعبه با توجه به محدودیت زمانی،مالی و انسانی قادر به بررسی کلیه این متغیرها برای هر مشتری نمیباشد.
(تصویرتصویر)ب)طیف امتیاز برای خصوصیات بازار مشتری 1-بازار رقابتی یا انحصاری:انحصاری یا رقابتی بودن محصول یا خدمت عامل مهمی در بازپرداخت وام و اعتبار میباشد به صورتی که اگر یک محصول انحصاری باشد،تولیدکننده آن به راحتی خواهد توانست محصول تولیدی خود را به فروش برساند،ولی اگر حالت رقابتی وجود داشته باشد تولیدکننده باید توانایی رقابت با سایرین را داشته تا بتواند محصول خود را به فروش برساند و بدهی خود به بانک را بازپرداخت نماید."