چکیده:
به همان میزان که پارادیم بازاریابی تکامل می یابد، توجه به روابط بلندمدت با مشتری نیز اهمیت می یابد. امروزه غالب شرکت ها و موسسات در سطح جهان، اعم از تولیدی و خدماتی، به طور فزاینده ای درآمدهای خود را از طریق ایجاد و حفظ رابطه بلندمدت با مشتریانشان کسب می نمایند. حرکت به سمت بازاریابی مشتری محور همراه با افزایش دسترسی به اطلاعات و تراکنش های مشتریان موجب علاقه شدید به اندازه گیری و تخمین ارزش درازمدت مشتری (CLV) شده است. به علاوه همان طور که بازاریابی تلاش می کند تا بیشتر پاسخگو باشد، نیاز به ابزارهای اندازه گیری و مدل هایی جهت ارزیابی تلاش ها و سرمایه گذاری های صورت گرفته در حوزه بازاریابی نیز احساس می شود. هدف این تحقیق ارائه مدل جدیدی برای ارتقای ارزش درازمدت مشتریان بر اساس مدل وفاداری مشتریان در صنعت بانکداری در ایران است. مدل جدید این پژوهش با استفاده از داده های گردآوری شده از مشتریان حوزه بانکداری کشور گردآوری و مورد تجزیه ...
خلاصه ماشینی:
Some potential benefits of CRM are as follows: (1) Increased customer retention and loyalty, (2) higher customer profitability, (3) creation value for the customer, (4) customization of products and services, (5) lower process, higher quality products and services (Jutla, Craig, & Bodorik, 2001; Stone, Woodcock, & Wilson, 1996).
This research aims at developing a new model for determining the position of customer loyalty and customer lifetime value in the new paradigm of marketing, namely relationship marketing.
To this purpose, eight factors of customer loyalty have been recognized and based on the research data, final model of the paper that determines the effects of the customer loyalty on the customer lifetime value will be provided.
The basic formula for calculating CLV for customer i at time t for a finite time horizon T (Berger & Nasr, 1998) is: (View the image of this page) Theoretically, CLV models should estimate the value of a customer over the entire customer’s lifetime.
Research Model and Hypotheses The main contribution of this research is to determine the effects of the customer loyalty and its factors on the customer lifetime value in order to design enhanced CLV for the banking sector.
Since this research is an applied study, so it is recommended to the future researchers to reveal the significance of the customer loyalty and also customer lifetime value for the marketing strategies, especially for the banking sector.
Customer lifetime value: Marketing models and applications.
Impact of marketing strategy, customer perceived value, customer satisfaction, trust, and commitment on customer loyalty.