چکیده:
امروزه زنان با وجود دانش، مهارت، شایستگی، آموزش و تجارب لازم جهت انجام کار موثر و کارآمد در صنعت ساخت و ساز، هنگام ورود به حرفه و پیشرفت شغلی با موانعی روبرو می شوند. در این تحقیق به بررسی آثار سندرم سقف شیشه ای بر پیشرفت شغلی خانم ها در صنعت ساخت و ساز پرداخته می شود. داده ها توسط پرسشنامه ساختاریافته که میان کارگران گروهی از شرکت های ساخت و ساز توزیع شده بود، جمع آوری شد. این یافته ها نشان می دهد که برخی از موانع ذکر شده علیه پیشرفت و ارتقای شغلی زنان در ساخت و ساز به جز وجود برابری زن و مرد از نظر اشتغال و فرصت های ارتقا شغلی، در نیجریه شایع هستند. همچنین، مشارکت کم زنان در صنعت ساخت و ساز نیجریه در مرحله انتخاب رشته و آموزش، آغاز و در طول فرآیند استخدام ادامه می یابد. هدف از این پژوهش، تشویق زنان برای مشارکت در صنعت ساخت و ساز و کارفرمایان برای حل مسائل زیست محیطی در این صنعت است. معرفی ساعات کار شناور، کاهش حجم کار و کاهش عوامل خسته کننده و استرس زا از جمله راه حل های پیشنهادی این پژوهش است. همچنین اقداماتی به منظور ریشه کن کردن فحاشی و تعرض به زنان و حمایت مداوم جهت ایجاد تعادل بین مسئولیت خانواده و شغل باید صورت پذیرد.
خلاصه ماشینی:
Department of Business Administration,Olabisi Onabanjo University, Ago-Iwoye Ogun State, Nigeria (Received: 9 December 2011; Revised: 19 February 2012; Accepted: 26 February 2012) Abstract Despite the fact that women possess the required knowledge, skills, competencies, training and experiences to perform effectively and efficiently in construction industry, they experience entry and career advancement barriers.
The findings reveal that some of the barriers mentioned in the literature against women career advancement in construction are prevalent in Nigeria, except the existence of equality in respect of male and female in terms of employment and career development opportunity.
Although, several studies done on glass ceiling and women career advancement have concentrated on the experiences of females at top management level of organization (Maxwell, 2007; ILO, 2004; Akunyili, 2006; Owolabi, 2007; Okafor et al.
Literature Review The construction industry is defined "as one that employs workers in two main categories (i) managers and professionals who plan, organize, advise on specialist functions or field activities involved in executing projects; (ii) construction trades, who construct, install, finish, maintain and repair internal and external structures of domestic, commercial and install building and civil construction (Employment Service, 1990; as cited in Fielden et al.
Training Courses Discrimination Despite the fact that admission to Nigerian higher institutions to study project/construction management related courses (such as civil engineering, building technology, quantity surveying, architecture, land surveying, project management, estate management) is not gender bias but practically, the core courses and training provided by institutions, training organizations and employers create a whole host of problems for women arising from the male-dominated environment and masculine culture (Gale, 1994).