خلاصة:
معنا یکی از شاخصه های مهم در بررسی فرآیند یادگیری زبان مادری است . مطالعة آنچه کودکان راجع به معنا در سطوح مختلف می دانند، می تواند راهی برای دستیابی به چگونگی سخنوری بشر باشد. هدف از این تحقیق ، بررسی میزان فهم کودک از نقش های معنایی کمیت نمای جهانی «هر» در سطح روابط بین گزارهای است . بررسی روابط معنایی بین گزارهای حاوی کمیت نمای «هر» در کودکان، نه تنها گام ارزشمندی در دستیابی به معناشناسی «هر» خواهد بود، بلکه سهم بسزایی را در بررسی توانش معنایی کودکان ایفا خواهد کرد. در این تحقیق با استفاده از یک روش تجربی جدید، توانایی کودکان در استنباط بین جملات متضمن و مستلزم مورد بررسی قرار گرفته است . برای نمونه گیری، از ٢٨ کودک دختر، بین سنین سه تا شش سال استفاده شده و گزینش کودکان به صورت تصادفی است . درنهایت در این مطالعه ، توانش بزرگسال مانند کودکان ، با توجه به معناشناسی در هر دو سطح ترکیب و مقایسة معنای جمله ای، تایید می شود.
ملخص الجهاز:
هدف این آزمایش ها بررسی توانایی کودکان به طور مستقیم در ارزیابی استنباطهای بین جملات حاوی «هر» با در نظر گرفتن ویژگی های نامتقارن موضوع اول و دوم «هر» و بررسی توانش معنایی کودکان است .
آیا آگاهی کودکان در مورد کمیت نمای جهانی «هر» آن اندازه است که به ارزیابی استنباطهای درست و نادرست در بین جملات حاوی «هر» بپردازند؟ پاسخ سؤال اول با توجه به سؤال دوم داده می شود.
کرین ، تورنتون، بوستر، کانوی، لیلو مارتین و وودامز از روش متفاوتی به نام کار داوری ارزش صدق ٤ در آزمایشات خود استفاده کردند (١٩٨٥ ,McKee &Crain ) آنها با فراهم کردن شرایط مطلوب به این نتیجه رسیدند که کودکان توانش کاملی در مورد کمیت نمای جهانی «هر» دارند و تعبیر غیربزرگسالمانند کودکان در آزمونهای پیشین به دلیل عدم شرایط مطلوب در آزمایش بوده است .
همانگونه که گفتیم ، هدف این آزمایش ، پاسخ به این پرسش است که «آیا کودکان قادرند ارزش صدق جملات حاوی «هر» را که جفت کمینه می سازند، ارزیابی کنند؟» به عنوان نتیجة منطقی ، زمانی که جملة مستلزم در بافت ویژهای صحیح است ، جملة متضمن می تواند غلط باشد، اما عکس آن صادق نیست .
جدول١ ارزشهای صدق و استلزام بین گزارهای گزارة متضمن گزارة مستلزم درست درست غلط درست غلط غلط درست *غلط برای دستیابی به این موضوع که کودکان نسبت به استلزامهای معنایی موضوع اول و دوم جملات حاوی کمیت نمای «هر» آگاه هستند یا خیر، آزمایش اول، روی موقعیتی که جملة متضمن غلط است ، درحالی که جملة مستلزم صحیح است ، یعنی حالتی که در جدول شمارة ١ هاشور خورده، متمرکز شده است .