خلاصة:
هدف این مقاله بررسی جایگاه قومیت در برنامه درسی پنهان دوره ی متوسطه و تشریح آموخته هایی است که تحت تاثیر این جایگاه، به صورت ضمنی در دانش آموزان ایجاد می گردد . روش مورد استفاده کیفی از نوع قوم-نگاری است. شرکت کنندگان در پژوهش دانش آموزان ومعلمان یک مدرسه متوسطه در شهر تهران بوده-اند.روش انتخاب نمونه، نمونه-گیری هدفمند وابزارهایی که محقق درطول یکسال قوم نگاری ازآنها استفاده نموده عبارتنداز: مشاهد، مصاحبه، یادداشت روزانه، عکس، فیلم برداری، بررسی مستندات، ضبط صدا و اجرای گروه-های متمرکز. یافته های این تحقیق نشان می دهد که احترام به قومیت-های مختلف در برنامه درسی پنهان جایگاه مطلوبی را نداشته و دانش آموزان به میزان بسیار کمی ازقومیت های یکدیگر اطلاع داشته و تجارب روزانه آنان تضمین نمی کند که دانش آموزان همان عناصر فرهنگی را دریافت کنند که جامعه و برنامه های درسی صریح معتقد است اعضایش باید آنها را داشته باشند
The purpose of this article is to analyze the status of ethnicity in the hidden curriculum of the secondary school and to explain views implicitly taught to the students with regard to this status.the qualitative method of ethnography is applied.The participants in the research were the students and teachers of a secondary school in the city of Tehran. Purposeful sampling was employed for data collection and the tools that the researcher used during one year of ethnography were observation, interviews,daily note takings, photographs, video tapings,analysis of documentaries,voice recordings, and performance of focus groups.Findings of this research show that respecting different ethnicities in the hidden curriculum does not have a desirable place and the students did not have much knowledge about each other's ethnicity.The students’ daily experiences do not guarantee that they receive those cultural elements that the society and the Explicit/formal curriculum believe that they should possess.