خلاصة:
رویکرد تلفیقی به برنامه درسی هنر در این نوشتار به معنی آن است که ایده ها و مفاهیم آموزشی سایر دروس می تواند در خدمت یادگیری هنر قرار گیرد و می توان کاربرد مفاهیم آموزشی علوم تجربی در هنر را مطرح نمود. از این رو کارکرد اولیه هنر و نقش ثانویه و تقویتی علوم تجربی مورد تاکید است. به عبارت دیگر در ساعت هنر، مفاهیم آموزشی علوم تجربی در خدمت یادگیری هنر است، همانطورکه در ساعت علوم، هنر می تواند در خدمت یادگیری علوم باشد. دانش آموزان با به کارگیری مواد و ایده های گرفته شده از مفاهیم آموزشی درس علوم، به خلق اثر هنری در شکل هایی از هنرهای تجسمی و نمایشی، می پردازند. به این ترتیب انتظار می رود خلق اثر هنری در یک حوزه به یادگیری آن بیانجامد. به عبارت دیگرپیشرفت دریادگیری علوم ونوگرایی درتولیدهنری مدنظرقرارگیرد.در این نوشتار به منظور کاربرد بهتر رویکرد، کوشش شده است نمونه های بیشتری از تلفیق مفاهیم آموزشی علوم و هنر (راهبردهای عملی) ارائه شود. پیش از آن به منظور اغنای تفکر پژوهشگران درباره مشروعیت رویکرد، مبانی نظری رویکرد تلفیق هنر با سایر دروس بیان شده است. در عین حال اشاره ای هم به روش پژوهش شده است. مع الوصف جدول و ساختاری تهیه شده است که آموزگاران حوزه های یادگیری را در تلفیق با هنر تجربه نمایند.
In This Article adopting Integration Approach to Arts Curriculum Means that Ideas and instructional Concepts of other Lessons can be applied in Arts Education. Here, the application of Science concepts in Arts field is the main aim. The primary role of Arts and the Secondary and reinforcment roles of Science are Emphasized. In other words, during the Arts class the Science educative Concepts are used just as during Science Class, Arts concepts can be used. Student by using the Ideas, concepts and Matters from the field of Science produce artworks in the forms of Visual and Performance Art. It is expected that the production of an artwork leades to learning and even better learning of the subject. In other words, improvement in Science Learning and creativity and innovation in Arts will be occurred. In order to better use of this integrative approach Use the Better Approach, the resrarcher attempted to present practical examples of how to Integrate Science and Arts.