خلاصة:
در این مقاله مدلی ارائه شده است که نحوهی تعامل میان مؤلفههای روابط زنجیرهی تامین را برای شرکتهای کوچک و متوسط فعال در صنعت قطعهسازی خودرو کشور بیان میکند. رویکرد مورد استفاده مدلسازی ساختاری تفسیری[1] بوده و شیوه گرداوری اطلاعات، مبتنی بر پرسشنامه و روش دلفی بوده است. پس از مطالعه پیشینه تحقیق، 13 عامل مهم در روابط زنجیرهی تامین شرکتهای مورد مطالعه، شناسایی شده که همگی به تایید خبرگان رسیده اند. سپس،پرسشنامهای مبتنی بر رویکرد ISM طراحی و در اختیار10 نفر از خبرگان مدیریت زنجیرهی تامین قرار گرفته است. پس از رسیدن به اتفاق نظر، این عوامل با رویکرد مورد نظر تجزیه و تحلیل شده و در چهار سطح طبقهبندی شدهاند. این مقاله، شکاف تحقیقاتی در زمینه ارائهی مدلی که نحوهی تعاملات و سلسله مراتب موجود بین عوامل روابط زنجیرهی تامین را شناسایی کرده و همچنین اندازه سازمانهای همکاری کننده را در نظر گیرد، پر میسازد. یافتههای حاصل از این پژوهش، میتواند مبنای بسیار خوبی برای آغاز و حفظ روابط مناسب در زنجیرهی تامین قطعهسازی خودرو، برای شرکتهای کوچک و متوسط به شمار رود. [1]- Interpretive Structural Modeling (ISM)
The purpose of this paper is to identify the key supply chain relationships (SCR) factors in Iranian small and medium-sized enterprises (SMEs) in automotive parts industry. Further، these factors are structured to determine their interactive behavior. For this reason، an interpretive structural modeling (ISM)-based approach hasbeen employed to model the SCR factors. Also، the Delphi questionnaire method is used for gathering information. The paper identified thirteenSCR factors used by researchers and practitioners. ISM is used to establish mutualrelationships among these factors and to prepare a hierarchy-based model. By presenting SCR factors in the form of hierarchy using ISM and ranking them into various driving power and dependent categories، this paper is an attempt to develop insightsrelated to supply chain relationships in the Iranian SMEs context.
ملخص الجهاز:
"(؛ و 10 - Fynes 11- Veludo 13- Moller 12- Stonebraker and Afifi 14- Kwon and Suh 15- Griffith 16- Preiss and Murray 17- Olorunniwo and Hartfield 18- Robson and Rawnsley 13- Sahay بررسی تاثیر روابط زنجیرهی تامین بر عملکرد زنجیره، شرکت خریدار یا تامینکننده، ایجاد نواوری و ...
33- Hsiao 32 Bonner 34 Calantone 35 Bennett 36 Gabriel مطالعه ادبیات موضوعی تحقیق شناسایی عوامل مرتبط با روابط زنجیره تامین نظرخواهی از خبرگان تعریف روابط میان عوامل از طریق روش دلفی توسعه ماتریس دسترسی تهیه ماترعایمس لی ساختار سطح بندی عوامل ترسیم شبکه تعاملات ارائه مدل نهایی شکل ١: فرایند انجام تحقیق گرداوری اطلعات تحقیق، مبتنی بر پرسشنامه و روش دلفی بوده است.
به این ترتیب کلیدیترین عوامل در روابط زنجیرهی تامین شرکتهای مورد مطالعه را میتوان شامل این پنج عامل دانست: »نیازهای آتی«، که به نوعی نقشه راه شرکتها را در روابط زنجیرهی تامین ترسیم میکنند؛ »روابط فردی«، که امروزه به یک عامل کلیدی کسب و کار تبدیل شده است؛ »اعتبار و شهرت « که به عنوان یک نگرش مثبت میان شرکای تجاری، تاثیر چشمگیری در شکلگیری روابط میان اجزای زنجیره دارد؛ »وابستگی« که به دلیل مختلفی ممکن است ایجاد شود و نیاز شرکت را به حفظ یک رابطه تقویت میسازد، و سرانجام »حمایت مدیریت ارشد«، که بدون آن تقریبا هیچ اقدامی در شرکت تداوم نداشته و با موفقیت همراه نخواهد بود."