خلاصة:
هدف پژوهش حاضر توصیف درک و تجربهی اعضای هیئت علمی از فرایندهای بدو استخدام و روزهای اول کار در دانشگاه بود. روش مطالعهی حاضر آمیخته اکتشافی بوده است. در بخش کیفی پژوهش از روش پدیدارشناسی توصیفی و برای تحلیل دادههای آن از روش کلایزی استفاده گردید. در بخش کمی روش توصیفیپیمایشی به اجرا درآمد. جامعهی مورد مطالعه، تمامی اعضای هیئت علمی تماموقت دانشگاه کردستان بودند. تعداد افراد مشارکتکننده در بخش کیفی 27 نفر که بهصورت نمونهگیری هدفمند و با حداکثر تنوع انتخاب شدند و در بخش کمی نیز با استفاده از نمونهگیری تصادفی طبقهای 140 نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه انتخاب شدند. جمعآوری اطلاعات در بخش کیفی، با استفاده از پروتکل مصاحبهی نیمهساختیافته صورت گرفت و در بخش کمی از یک پرسشنامهی محققساخته که از نتایج بخش کیفی استخراج شده بود استفاده گردید. یافتههای برآمده از بخش کیفی در هشت مضمون: تجارب خوشآیند، تجارب ناخوشآیند، تنش و اضطراب، حمایت و پشتیبانی عاطفی، توجیه مقدماتی، آشناسازی، ادغام درونسازمانی و آموزش مهارتهای حرفهای دستهبندی شد. نتایج بخش کمی نیز نشان داد که مهمترین دغدغههای اعضای هیئت علمی در اوایل کار، عدم پذیرش توسط همکاران و دلهرهآوربودن و دشواری تدریس است. همچنین دربارهی برنامههای آشناسازی، مهمترین اولویت اعضای هیئت علمی مربوط به آشنایی با تسهیلات معیشتی دانشگاه و مقررات مالی است.
ملخص الجهاز:
"حمایت و پشتیبانی عاطفی و توجیه مقدماتی مربوط به محتوای برنامه آشناسازی ، کـه از ایـن میـان ، ادغام درون سازمانی و آموزش مهارت های حرفه ای ، مربوط بـه چگـونگی اجـرا و ابزارهـای برنامـه 193 است : الف - حمایت و پشتیبانی عاطفی : برخی از مواردی که اعضای هیئـت علمـی بـه آن اشـاره کردند، عبارتند از: تدوین قـوانین ثابـت توسـط دانشـگاه ، برخـورد دوسـتانه ،کمک مـالی ، پـالودن عواطف مدرس ، چگونگی برخورد در موقعیت هـای مختلـف کـلاس ، حمایـت عـاطفی و روانـی ، اردوهای تفریحی ، جلسات هم اندیشی ، آشنایی با کارگزینی ، تـأمین نیازهـای اولیـه ، عـدم تبعـیض ، آشنایی با همکاران و درست انجام دادن وظایف .
یافته های بخش کمی برای پاسـخ گـویی بـه سـؤالات کمـی تحقیـق و بـا توجـه بـه توزیـع داده هـا، از آزمـون هـای پارامتریک و ناپارامتریک استفاده گردید که نتایج آن در جداول (١) تـا (٨) آمـده اسـت : یکـی از سؤالات اصلی تحقیق آن بود که آیا تفاوت معناداری بین میـانگین نمـرات نظـرات اعضـای هیئـت علمی در متغیرهای اصلی تحقیق بر اساس متعیرهای جمعیت شناسی وجود دارد؟ که جهت مقایسه نظرات اعضای هیئت علمی زن و مرد از آزمون t با دو گروه مستقل استفاده شد: جدول ١.
سؤال سوم پژوهش این مسئله را مورد پرسش قرار داد که آیا تفاوت معنـاداری بـین میـانگین نمرات نظرات اعضای هیئت علمی در متغیرهای اصلی براساس جنسـیت وجـود دارد؟ نتـایج نشـان داد که بین اعضای هیئت علمی مرد و زن از لحاظ برخورد همکاران در ماه های اول کار، پی گیری مسایل اداری و آموزشی و برنامه های آشناسازی و توجیه مقدماتی تفاوت معناداری وجـود نـدارد؛ یعنی ، جنسیت اساتید اثـری بـر درک و تجـارب آنـان از روزهـای اول کـار در دانشـگاه و مراحـل آشناسازی اولیه نداشته است ."