خلاصة:
از مهمترین اهداف پیش روی بانکها میتوان به مشتریمداری از راه کاهش مدت زمان انتظار مشتریان در شعب اشاره کرد. یکی از راهحلهای ممکن برای این مشکل، بهکارگیری ترکیب مناسبی از تعداد تجهیزات و امکانات است که بهکارگیری بیش از نیاز در این خصوص منجر به هزینه اضافی برای بانک میشود. این مقاله با مدلسازی ریاضی، بهکارگیری ابزارهای فراابتکاری و شبیهسازی به دنبال تعیین ترکیب بهینه تعداد تجهیزات و امکانات شعب بانک میباشد. مقاله حاضر از یک مدل ریاضی با دو تابع هدف کمینهسازی تشکیل شده است. برای حل مدل در هر مرحله جوابی موجه شبیهسازی شده است که به عنوان ورودی به روش فراابتکاری تبرید انتخاب میشود. سپس الگوریتم تبرید در همسایگی این جواب، جواب موجه بهتری شناسایی میکند که در ادامه این جواب شبیهسازی میشود. این چرخه تا جایی تکرار میشود که جواب یا سناریوی بهینه انتخاب شود. در این روش با در نظر گرفتن محدودیتهای مسئله، سناریوهای ممکن به کمک الگوریتم تبرید با نرمافزار MATLAB تولید و به کمک نرمافزار شبیهسازی ED در 50 مرتبه 8 ساعته اجرا میشود. در این مقاله یکی از شعب بانکی خصوصی مورد بررسی قرار گرفت و سناریویی که در آن 4 عدد باجه ریالی، 2 عدد باجه ارزی، 3 عدد باجه تسهیلاتی و دو عدد دستگاه خودپرداز میباشد، با کمترین هزینه به عنوان سناریو بهینه انتخاب شد.
ملخص الجهاز:
"جدول ١ خلاصه مطالعات صورت گرفته در مرور ادبیات موضوع تعریف مدل ارائه شده سال نویسنده Hammon شبیه سازی سیستم صف کاربران شعب بانک با هدف کاهش زمان سرویس دهی 1995 d, Mahesh بهینه سازی ساختار کارکنان شعب بانک با استفاده از تئوری صف شبکه ای 1996 Beier مدلسازی و شبیه سازی سیستم های صف ترکیبی مشتریان بانک با هدف افزایش تعداد Fodor, Blaabjerg, 1998 باجه های موازی سرویس دهی برای کاهش زمان انتظار مشتری Andersen Byers , تعیین استراتژی بانکداری خرد مبتنی بر تصمیم گیریهای ترکیبی 2001 Lederer پیشنهاد الکترونیکی کردن فرایندهای زمانبر خدمت دهی به مشتریان بانک 2002 Alstad ارزیابی تجربی احساس مشتری در خصوص کاربرد تکنولوژی در بخش های مختلف ٢٠٠٣ , Joseph بانک با هدف افزایش رضایت مندی مشتریان Stone Li, Yang, شبیه سازی سیستم های صف بانکی و کاربردهای مورد استفاده 2008 Yin Jin,,Ming, ترکیب بهینه منابع و الکترونیکی کردن خدمات و ارائه خدمات سریع تر به مشتری 2009 Li ,Wen,Jin مدلسازی و بهینه سازی صف انتظار مشتریان در یک سیستم با چند سرویس دهنده 2011 Zhang Vasumath کاربرد شبیه سازی در سیستم صف انتظار مشتریان خودپردازهای بانک 2010 iDhanava nthan شفافسازی وظایف ، تعاریف اجتماعی و ارزیابی عملکرد کاربران شعب جهت بهبود Charles et خدمت دهی به مشتریان بانک 2013 al شبیه سازی و تحلیل یک سیستم صف چند کاربره بانک در راستای کاهش مدت زمان Cascone, Rarità,Tra 2014 انتظار مشتریان pel ٣- بیان مسئله و فرضها ازآن جایی که در کشور شعب بانک ها به طور متوسط روزانه ٨ ساعت به مشـتریان حضـوری خود سرویس میدهد، مشتریان از روش یک سیستم نوبت دهی وارد صف های انتظار میشـوند (باجه عمومی، تسهیلات و خودپرداز) و پس از سرویس دهـی از سیسـتم خـارج مـیگردنـد."