خلاصة:
در دهه های اخیر، فناوری های اطلاعاتی تقریبا با تمام جنبه های زندگی ما به ویژه زندگی کاری و حرفه ای گره خورده است. کاربرد فناوری های اطلاعاتی در حوزه های مختلف و رشد سریع استفاده از رایانه در سازمانها، اهمیت ویژه ای به بررسی عوامل موثر بر عدم پذیرش فناوری های اطلاعاتی در سازمانها، بخشیده است. به رغم تمام مزیتهای ذاتی فناوری های اطلاعاتی، هنوز بکارگیر ی و پذیر ش آن با مقاومت کارکنان همراه است. بنابراین، هدف از این پژوهش بررسی عوامل موثر بر رفتار پذیرش فناوری- های اطلاعاتی در میان کارکنان هتل است. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی بوده و جامعه آماری آن، کارکنان هتلهای شه ر شیرا ز بوده است. برای تجزی ه و تحلیل داده های جمع آوری شده ، ا ز نرم افزار استفاده شده است. نتایج به دست آمده، نشان می دهد که عواملی چون Smart PLS و 2 SPSS20 نگرش، باورهای رایج نسبت به فناوری های اطلاعات و هنجارهای ذهنی، بر پذیرش و به کارگیری فناوری اطلاعات تاثیر مثبت و معنی داری دارند.
In recent decades، information technology (IT) has become a key element in all aspects of people’s lives، especially in their working and professional lives. Application of IT in various sectors، businesses and organizations and its increasing growth، has provided a special importance for investigating the effective factors of IT acceptance، especially in hospitality-related businesses. Despite of the essence advantages of IT، accepting and using of it، has encountered with the staff resistance. Therefore، the purpose of this study is to investigate the factors affecting hotel staff acceptance of information technology. Descriptive survey has been determined as the research methodology. The hotels’ staff in Shiraz city have been selected as the statistical population. SPSS20 software and Smart PLS have been used to analyze the collected data. The results showed that such factors as attitudes، common beliefs toward IT and subjective norms have a significant and positive impact on accepting and applying IT.
ملخص الجهاز:
بنابراین ، هدف از این پژوهش بررسی عوامل مؤثر بر رفتار پذیرش فناوری - های اطلاعاتی در میان کارکنان هتل است .
F7 مطالعات اخیر نشان داداند که صنعت هتلداری به طور گسترده ای بر فناوری اطلاعات برای افزایش بهره وری و کارایی کارکنان تکیه می کند و این امر خود موجب افزایش رضایت مشتریان شده است (بایرد و تورنر، ٢٠٠١) F٤٨.
در این مدل ، سودمندی و سهولت استفاده ادراک شده با نگرش مصرف کننده نسبت به پذیرش فناوری جدید در ارتباط است که به نوبه خود بر نیت پذیرش و پس از آن بر رفتار تأثیر می گذارد (شِن ، چیو F١، ٢٠١٠).
بنابراین در این تحقیق علاوه بر عوامل موجود در مدل تام ، اهمیت و تاثیر دو عامل هنجارهای ذهنی و امید به عملکرد بر رفتار پذیرش فناوری های اطلاعاتی در میان کارکنان هتل بررسی شده است .
Technology Acceptance Model (به تصویر صفحه مراجعه شود) شکل ١- مدل مفهومی پژوهش روش شناسی تحقیق روش تحقیق حاضر از نظر هدف ، توصیفی -علی واز منظر نتیجه کاربردی است که با روش پیمایشی انجام می شود.
نتایج این پژوهش نشان می دهد که تناسب میان فناوری و وظیفه بر نگرش نسبت به پذیرش فناوری اطلاعات ، ٣٤ درصد تأثیر مثبت دارد.
An empirical examination of the acceptance behaviour of hotel front offce systems: An extended technology acceptance model.
An empirical examination of the acceptance behaviour of hotel front office systems: An extended technology acceptance model.
A study of hotel employee behavioral intentions towards adoption of information technology.