خلاصة:
پرداختن به مقوله هوش معنوی و مولفههای آن یکی از مهمترین موضوعاتی است که در هر سازمان باید موردنظر قرار گیرد و نوآوری نیز یکی از عوامل تعیین کننده موفقیت افراد در هر سازمان میباشد. هدف از انجام این پژوهش، بررسی رابطه بین هوش معنوی و نوآوری سازمانی کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت استان ایلام میباشد. روش تحقیق توصیفی- همبستگی بوده و برای جمعآوری دادهها از روش میدانی و ابزار پرسشنامه با مقیاس طیف لیکرت استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش، کارکنان سازمان صنعت، معدن و تجارت به تعداد 250 نفر بوده که با استفاده از فرمول کوکران تعداد 151 نفر به عنوان حجم نمونه برآورد شد که تعداد 160 عدد پرسشنامه به عنوان نمونه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. با استفاده از نرم افزار spss و آزمون آماری ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، آزمون فرضیات صورت گرفت و نتایج حاکی از آن است که بین هوش معنوی (معنویات خداگرایی)، خردمندی، حس ششم، عضویت در انجمن، ذهنیت، شرایط روحی، معنویت در کودکی) و نوآوری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد.
ملخص الجهاز:
نقیض ادعا ادعا جدول 6 خلاصه نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه ششم متغیر نوآوری سازمانی شرایط روحی فرد مقدار ضریب همبستگی 531/0 حجم نمونه 160 سطح معناداری 000/0 ضریب همبستگی بین شرایط روحی فرد و نوآوری سازمانی در سطح خطای 01/0 درصد، با مقدار سطح معناداری (000/0Sig=) برابر 531/0 می باشد، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین شرایط روحی فرد و نوآوری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد، بنابراین فرض صفر رد و فرض یک تأیید میشود.
جدول 7 خلاصه نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه هفتم متغییر نوآوری سازمانی معنویت در کودکی مقدار ضریب همبستگی 639/0 حجم نمونه 160 سطح معناداری 000/0 ضریب همبستگی بین معنویت در کودکی و نوآوری سازمانی در سطح خطای 01/0 درصد، با مقدار سطح معناداری (000/0Sig=) برابر 639/0 می باشد، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین معنویت در کودکی و نوآوری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد، بنابراین فرض صفر رد و فرض یک تأیید میشود.
نقیض ادعا ادعا جدول 8 خلاصه نتایج حاصل از آزمون همبستگی پیرسون برای فرضیه اصلی متغییر نوآوری سازمانی هوش معنوی مقدار ضریب همبستگی 763/0 حجم نمونه 160 سطح معناداری 000/0 ضریب همبستگی بین هوش معنوی و نوآوری سازمانی در سطح خطای 01/0 درصد، با مقدار سطح معناداری (000/0Sig=) برابر 763/0 می باشد، بنابراین میتوان نتیجه گرفت که بین هوش معنوی و نوآوری سازمانی رابطه معناداری وجود دارد، بنابراین فرض صفر رد و فرض یک تأیید میشود.