خلاصة:
هدف از پژوهش حاضر بررسی تاثیر کیفیت خدمات بر عملکرد کسب و کار در صنعت کاشی و سرامیک یزد می باشد. روش تحقیق از نوع میدانی و کتابخانهای بوده و این تحقیق از نظر شیوه اجرا از نوع همبستگی و از نظر هدف در زمره تحقیقات کاربردی قرار میگیرد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه مدیران عامل و مدیران بازاریابی و مدیریان مالی شرکتهای کاشی و سرامیک شهر یزد به تعداد 146 نفر می باشند. با توجه به پراکندگی جامعة آماری مورد نظر ، از جامعة آماری مذکور تعداد 106 نفر با توجه به ضوابط نمونهگیری (بر اساس شیوة نمونهگیری مندرج در جدول مورگان) به عنوان نمونة تحقیق با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده انتخاب شده اند. ابزار اندازه گیری پرسشنامه بوده است. و در نهایت داده های گردآوری شده با تجزیه و تحلیل داده ها با روش های متناسب آماری همچون تحلیل همبستگی و تحلیل رگرسیون و با استفاده از نرم افزار آماری انجام پذیرفت. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد کیفیت خدمات بر عملکرد کسب و کار شرکتهای کاشی و سرامیک در یزد تاثیر مثبت و معناداری دارد و کیفیت خدمات بیشترین تاثیر را بر روی عملکرد بازار نشان میدهد
ملخص الجهاز:
تحقیقات دیگری هم در این زمینه انجام شده است که به بررسی تاثیر کیفیت خدمات بر وفاداری، رضایت و در نتیجه عملکرد بهتر شده است، تحقیقی در سال 2013 توسط الگان و همکاران تحت عنوان “بررسی رابطه ابعاد کیفیت خدمات و وفاداری “در سوپر مارکت های ترکیه انجام گرفت.
فرضیات تحقیق فرضیه اصلی: کیفیت خدمات بر عملکرد شرکتهای کاشی و سرامیک در یزد تاثیر میگذارد.
3. یافته های تحقیق فرضیه اصلی: کیفیت خدمات بر عملکرد شرکتهای کاشی و سرامیک در یزد تاثیر میگذارد.
به منظور بررسی فرضیه اصلی اول، سه فرضیه فرعی تعریف شد، که در ادامه بصورت جداگانه به بررسی هر یک از فرضیات پرداخته خواهد شد فرضیه فرعی اول: کیفیت خدمات بر عملکرد مالی شرکتهای کاشی و سرامیک در یزد تاثیر میگذارد.
نتایج همبستگی بین دو متغیر کیفیت خدمات و عملکرد مالی در جدول (1) آمده است.
57058 مقدار ضریب همبستگی (R) بین دو متغیر کیفیت خدمات و عملکرد مالی برابر است با 0.
فرضیه فرعی دوم: کیفیت خدمات بر عملکرد بازار شرکتهای کاشی و سرامیک در یزد تاثیر میگذارد.
38449 مقدار ضریب همبستگی (R) بین دو متغیر کیفیت خدمات و عملکرد بازار برابر است با 0.
فرضیه فرعی سوم: کیفیت خدمات بر عملکرد مشتری شرکتهای کاشی و سرامیک در یزد تاثیر میگذارد.
نتایج همبستگی بین دو متغیر کیفیت خدمات و عملکرد مشتری در جدول (7) آمده است.
50483 مقدار ضریب همبستگی (R) بین دو متغیر کیفیت خدمات و عملکرد مشتری برابر است با 0.
نتایج نشان داد، کیفیت خدمات بر عملکرد کسب و کار و مولفه های آن ( مالی، بازار، مشتری) در شرکتهای کاشی و سرامیک یزد تاثیر مثبت و معناداری دارد.