خلاصة:
والدین کودکان مبتلا به بیش فعالی- نارسایی توجه با چالشهای بسیاری مواجهندکه آنها را در معرض سطوح بالای استرس و پیامد های منفی روانی قرار میدهد. مشارکت والدین در برنامههای درمانی میتواند این آشفتگی ها را کاهش دهد. لذا پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش برنامهی کاهش استرس مبتنی بر ذهن آگاهی بر بهزیستی روانشناختی مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی- نارسایی توجه انجام شد. روش: پژوهش حاضر، نیمه آزمایشی و طرح به کار رفته در این پژوهش، طرح پیش آزمون- پس آزمون با گروه گواه بود. نمونه مورد مطالعه شامل 30 نفر از مادران کودکان مبتلا به بیش فعالی- نارسایی توجه بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس و با استفاده از مقیاس غربال گریcsi-4 از بین پرونده های موجود در هسته مشاوره اصفهان گزینش شده و به صورت تصادفی در گروه آزمایشی و گواه قرار گرفتند. ابزار اندازهگیری در این پژوهش ، مقیاس عاطفه مثبت و منفی و مقیاس رضایت از زندگی بود. مادران گروه آزمایش 8 جلسه دو ساعته برنامه آموزش ذهن آگاهی را دریافت کردند یافته ها: نتا یج تحلیل کواریانس نشان داد آموزش ذهن آگاهی در ارتقاء بهزیستی روانشناختی مادران کودکان بیش فعالی- نارسایی توجه در سطح(p< 0/01 )معنادار بوده است. نتیجه گیری: بنابراین با توجه به اثر بخشی این درمان در افزایش بهزیستی روانشناختی مادران کودکان بیش فعالی- نارسایی توجه ، این روش درمانی می تواند برای مراجعانی که به منظور دریافت درمان اثر بخش به مراکز مشاوره مراجعه می کنند، گزینه مناسبی باشد.
Aim:Parent of children with ADHD confront challenges placing them at risk for high level of stress and other negative psychological outcomes. Involvement of parent in implementing intervention strategies designed to help their children can reduce these negative outcomes. Therefore، in this research the effectiveness of parent mindfulness training on the psychological well- being of ADAD children’s mothers was examined.
Method: The method was quasi- experimental the research design was pre- test، post – test with control group .The subject 30 ADHD children’s mothers were selected via convenience random sampling and using with screening method csi-4 scale among existed files in Esfahan counseling center and subjects were randomly assigned to experimental and control groups .Measurement instrumental in this study was Positive and Negative affect Scale(PANS) and Satisfaction with life Scale. Mothers in the experimental group received two hour 8 session of mindfulness training .
Results: Result of analysis covariance showed that mindfulness training has been significant increasing of psychological well-being ADHD children’s mothers.
Conclusion: Given the effectiveness this therapy on increasing psychological well- being of ADHD children’s mothers can be relevant option for clients who go to counseling centers for an effective treatment.