خلاصة:
یکی از روشهای مهم پیادهسازی و گسترش سطح بهداشت و درمان در جامعه استفاده از پوششهای بیمهای درمان تکمیلی است. رضایت قیمتی از جنبههای مهم رضایت مشتریان این خدمات است. از طرفی یکی از مفاهیمی که برای مطالعه عکسالعمل مشتریان نسبت به قیمت به کار میرود، تمایل به پرداخت آنهاست. در این پژوهش برای جمعآوری دادههای مربوط به رضایت قیمتی از پرسشنامه استاندارد ماتزلر و برای استخراج تمایل به پرداخت بیمهگذاران از روش ارزیابی مشروط به صورت کارت پرداخت استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، بیمهگذاران درمان تکمیلی در شرکت بیمه ایران در شهر تهران با 383 پرسشنامه هستند. میانگین تمایل به پرداخت افراد برای تمدید بیمه درمان تکمیلی 14/46462 تومان (با انحراف معیار 536/19149) به ازای هر نفر و در هر ماه است. مدلبندی معادلات ساختاری و روش کمترین توانهای دوم جزئی با نرمافزار Smart PLS برای تحلیل دادهها به کار گرفته شد. نتایج حاکی از آن است که رضایت قیمتی به میزان 4/84 درصد از تغییرات تمایل به پرداخت را تبیین میکند و در بین ابعاد رضایت قیمتی، نسبت قیمت کیفیت بیشترین تاثیر و اعتمادپذیری قیمت کمترین تاثیر را بر تمایل به پرداخت بیمهگذاران دارد.
ملخص الجهاز:
در این پژوهش برای جمع آوری داده های مربوط به رضایت قیمتی از پرسشنامۀ استاندارد ماتزلر و برای استخراج تمایل به پرداخت بیمه گذاران از روش ارزیابی مشروط به صورت کارت پرداخت استفاده شده است .
Perceived Price Fairness انجام شده در حوزه های تمایل به پرداخت و رضایت قیمتی را با روش تحقیق و نتایج اصلی آنها ارائه کرده است .
مدل مفهومی پژوهش (به تصویر صفحه مراجعه شود) منطقی و منصفانه بودن فرضیات تحقیق طبق مدل مفهومی تحقیق به شرح زیر بیان شده اند: فرضیۀ ١: اعتمادپذیری قیمت بر WTP بیمه گذاران بیمۀ تکمیلی درمان تأثیر معنیداری دارد.
پایایی ترکیبی، روایی همگرا، ضریب تعیین و مقدار Q٢ برای متغیرهای پژوهش متغیر , پایایی ترکیبی , AVE, R2, Q2 اعتمادپذیری قیمت , 0/871, 0/629, 0/478, 0/297 اطمینان به قیمت , 0/857, 0/599, 0/485, 0/286 شفافیت قیمت , 0/916, 0/687, 0/759, 0/517 قیمت نسبی , 0/929, 0/685, 0/798, 0/542 نسبت قیمت کیفیت , 0/942, 0/764, 0/811, 0/616 انصاف قیمتی , 0/922, 0/747, 0/720, 0/534 رضایت قیمتی , 0/675, 0/675, -, - تمایل به پرداخت , -, -, 0/712, 0/708 مأخذ: یافته های تحقیق به اعتقاد قورنل و لاکر، روایی واگرا وقتی در سطح قابل قبولی است که میزان جذر AVE برای هر بعد بیشتر از مقدار توان دوم ضرایب همبستگی میان آن بعد و سایر ابعاد در مدل باشد.
ش در این پژوهش برای سنجش رضایت قیمتی از مدل شش گانۀ ماتزلر و برای برآورد تمایل به پرداخت از روش CVM با کارت پرداخت استفاده شده است .