خلاصة:
این پژوهش به بررسی عوامل تاثیر گذار بر توسعه محصول سبز در استان قزوین پرداخته است. در این
تحقیق طبق مطالعات قبلی و با استفاده از ادبیات نظری پیشین مولفه های تاتیر گذار را شناسایی نموده ایم از جمله : بازاریابی سبز ، تصمیم خرید سبز، قوانین حمایت دولت از محیط زیست، ارزش ادارک شده مصرف کننده، افزایش نگرانی های جهان از آلودگی های زیست محیطی ایجاد شده از صنایع و آگاهی های عمومی نسبت به حفظ و نگهداری از محیط زیست منجر به توجه مصرف کنندگان مسائل زیست محیطی را گردیده است. امروزه مشتریان در کانون اصلی توجه شرکت ها قرار دارند و رضایت مندی آن ها از عوامل اصلی کسب مزیت رقابتی در بین سازمان ها است. جلب رضایت مشتریان به معنای برآورده ساختن کامل نیازهای آن ها و شناسایی دقیق خواسته ها، انتظارات، تمایلات، توانایی ها و محدودیت های آن ها در خرید است. بازار مداری با درک چرایی و چگونگی رفتار مصرف کنندگان آغاز می شود. تحقیق حاضر به منظور بررسی شناسایی و اولویت بندی مولفه های تاثیرگذار بر توسعه محصول سبز در صنعت شوینده و بهداشتی صورت گرفته است. جامعه آماری شامل دو گروه است. گروه اول 30 نفر متخصصین و خبره های این حوزه طی پرسشنامه ای با تعداد 3 مولفه اصلی با 9 شاخص غربالگری قرار گرفتند. گروه دوم 250 نفر کارشناسان مصرف کننده مواد بهداشتی و شوینده هستند. که در D-ANP مرحله بعد این مولفه ها طی پرسشنامه ای با روش اولویت بندی شدند. نتایج نشان داد که مولفه مصرف کنندگان بالاترین اثر و مولفه جامعه کمترین تاثیر رادارند.
ملخص الجهاز:
"ساینی (٢٠١٣) بازاریابی سبز و تأثیر آن بر رفتار خرید مصرف کننده شرکت ها برای پیروز شدن در عرصه رقابت سبز نیاز به مسؤولیت های زیست محیطی نویسنده و سال عنوان نتایج نویرا و همکاران (2014) بهینه سازی سیستم تولید با اثرات زیست محیطی یکپارچه سازی عملکردهای زیست محیطی با کالای ساخته شده گاویندان و همکاران (2014) اهمیت مباحث زیست محیطی ارتباط تولید سبز ، سرمایه گذاری شناسایی محرک های تولید سبز جدول ٢:استخراج شاخص های موثر از مبانی نظری پژوهش نویسنده گان شاخص ها حسینی و حبیبی (١٣٨٩)، پاپادوپولوس (٢٠١٠) پاسخ گویی به تقاضای و نیاز مصرف کننده گوراورانچارد(٢٠٠٥)، گوراو و همکاران (٢٠٠٥ ) ،کالافانیس و همکاران (١٩٩٩)،چانگ و همکاران (٢٠١١)،عبدالله عثمان و همکاران ، (٢٠١٦)، آگاهی مصرف کننده از محیط زیست کالافانیس و همکاران ، (١٩٩٩) افزایش فعالیت های مصرف کننده سبز کاتلر(١٩٩٩) قوانین و سیاست های زیست محیطی شرکت شفیعی (١٣٩١)،نادری (١٣٩٣) استاندارهای مدیریت زیست محیطی شرکت کاپلین و همکاران (٢٠٠٧)، دی سوز (٢٠٠٦)،هوانگ (٢٠١٠) پایبندی به الزمات اخلاقی محافظت محیط زیست رکس و بامن (٢٠٠٧) افزایش فعالیت گروه های سبز حسینی و حبیبی (١٣٨٩)، خرازی زاده (١٣٩٣)، گری (٢٠١٢)، ساینی (٢٠١٣)، گاویندان (٢٠١٤)، پاسخ گویی به مسئولیت اجتماعی شرکت در قبال جامعه شفیعی (١٣٩١)، یاتیش و همکاران (٢٠١٥) کنترل و کاهش هزینه های اجتماعی ٣-روش تحقیق این مقاله برگرفته از پژوهشی است که از نوع هدف کاربردی و از نظر روش علی محسوب می شود که به طریقه اکتشافی ابتدا عوامل مشخص شدند و سپس از غربالگری فازی استفاده شده است ."