خلاصة:
در دﻧﯿﺎی رﺳﺎﻧﻪ اﻣﺮوز دﯾﮕﺮ ﺗﻠﻮﯾﺰﯾﻮن ﻫﺎ و ﺳﺮوﯾﺲ ﻣﺎﻫﻮاره ای و ﮐﺎﺑﻞ دﯾﺠﯿﺘﺎﻟﯽ ﺑﺎر رﺳﺎﻧﻪ را ﺑﻪ دوش ﻧﻤﯽ ﮐﺸﻨﺪ ﺑﻠﮑﻪ رﺳﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﻣﻔﺎﻫﯿﻤﯽ ﻫﻤﭽﻮن Social Network، Mobile TV،OTT ،IPTV ﭘﯿﻮﻧﺪ ﺧﻮرده اﺳﺖ. از ﻃﺮﻓﯽ اﺛﺮ ﺑﺨﺸﯽ ﯾﮏ رﺳﺎﻧﻪ ﺑﺎ ﺟﻨﺲ ﺟﺪﯾﺪ و ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ IP ﻣﺸﻤﻮل ﻣﺤﺎﺳﺒﺎت ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی ﻣﺨﺘﻠﻒ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ ﮐﻪ ﺑﺮﺧﯽ از آﻧﻬﺎ ﻋﺒﺎرﺗﻨﺪ از: ﺗﻮﺳﻌﻪ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ارﺗﺒﺎﻃﯽ، اﻓﺰاﯾﺶ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﺻﻮت و ﺗﺼﻮﯾﺮ، دﺳﺘﺮﺳﯽ آﺳﺎن ﺑﻪ ﻣﺤﺘﻮا، دﻗﺖ و ﮐﯿﻔﯿﺖ داده ﻫﺎی ﻣﺤﺘﻮا، ﻣﯿﺰان ﺑﺎزدﯾﺪﮐﻨﻨﺪﮔﺎن، ﻗﺎﺑﻠﯿﺖ ﺗﻌﺎﻣﻞ ﻣﺨﺎﻃﺐ ﺑﺎ ﺗﻮﻟﯿﺪﮐﻨﻨﺪه، ﮐﺎراﯾﯽ ﻣﺪل ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻣﺤﺘﻮاﯾﯽ، درآﻣﺪزا ﺑﻮدن ﺳﺮوﯾﺲ و ﻏﯿﺮه. ﻣﺠﻤﻮﻋﻪ اﯾﻦ ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎ در اﯾﻦ ﻣﻘﺎﻟﻪ ﺑﺎ CMV ﯾﺎ ﻣﺘﻐﯿﺮ رﺳﺎﻧﻪ ای ﻣﺤﺘﻮا ﻋﻨﻮان ﻣﯽ ﮔﺮد و ﺳﻌﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺗﺎ ﺑﺎ ﮐﻤﮏ ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﺴﺖ ﻫﺎی ﺑﺮﺗﺮ اﯾﻦ ﺣﻮزه ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی CMV ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﺷﻮد. در اداﻣﻪ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ ﺑﻪ ﺳﺮاغ روش BSCﯾﺎ ﮐﺎرت اﻣﺘﯿﺎز دﻫﯽ ﻣﺘﻮازن ﻣﯽ روﯾﻢ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از اﺑﺰارﻫﺎی ﻣﺘﺪوال ﻣﺪﻟﯿﻨﮓ و ﺗﺪوﯾﻦ اﺳﺘﺮاﺗﮋی اﺳﺖ. در BSC ﭼﻬﺎر ﻣﻮﺿﻮع ﻣﺎﻟﯽ، رﺿﺎﯾﺖ ﻣﺸﺘﺮی، ﻓﺮاﯾﻨﺪﻫﺎی داﺧﻠﯽ و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﮐﻠﯿﺪی ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﮔﺮدﻧﺪ ﮐﻪ ﻣﺎ ﺑﺎ ﺟﺎﯾﮕﺬاری ﻣﺘﻐﯿﺮﻫﺎی CMV در ﭘﺎراﻣﺘﺮﻫﺎی ﭼﻬﺎرﮔﺎﻧﻪ، ﻧﺤﻮه اﺟﺮا و روﯾﮑﺮد اﺳﺘﺮاﺗﮋی را در ﻗﺎﻟﺐ ﯾﮏ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ اراﺋﻪ ﻣﯽ دﻫﯿﻢ. ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﯾﻦ ﻣﺪل ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﭘﺮﺳﺸﻨﺎﻣﻪ ای ﺷﺎﻣﻞ 20 ﺳﻮال ﺗﻬﯿﻪ و ﻣﻮرد ﺳﻮال از ﻧﺨﺒﮕﺎن اﯾﻦ ﺣﻮزه ﻗﺮار ﻣﯽ ﮔﯿﺮد ﮐﻪ در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﺑﺎ روش ﻫﺎی آﻣﺎری ﻣﺸﺨﺺ ﻣﯽ ﮔﺮدد ﮐﻪ:1- رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎ در آﯾﻨﺪه ﺑﺎ ﺷﺮط ﺟﺎی ﮔﯿﺮی در ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ زﻧﺪه ﺧﻮاﻫﻨﺪ ﻣﺎﻧﺪ و اﯾﻦ ﻧﻮع ﺳﺮوﯾﺲ ﻫﺎ از IPTV و OTT ﺳﺒﻘﺖ ﻣﯽ ﮔﯿﺮﻧﺪ 2- ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ IP ﺑﺎ ﻣﺸﺎرﮐﺖ ﻣﺮدﻣﯽ در آن ﭘﺮوژه ﻫﺎ ﺑﺎ ﻣﻘﺎﺻﺪ ﺳﻮدآوری ﻣﺎﻟﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی اﻣﮑﺎن ﭘﺬﯾﺮ اﺳﺖ 3- ﺗﻮﺳﻌﻪ زﯾﺮﺳﺎﺧﺖ ﻫﺎی ارﺗﺒﺎﻃﯽ در ﮐﺸﻮر ﻣﻬﻤﺘﺮﯾﻦ ﻓﺮاﯾﻨﺪ اﺻﻠﯽ و ﻓﻨﯽ در ﻣﯿﺰان ﻣﻮﻓﻘﯿﺖ رﺳﺎﻧﻪ ﻫﺎی ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ IP ﻣﻄﺮح ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
In today's media world, TVs and satellite TV and digital media do not burden the media, but media are linked
with concepts such as IPTV, OTT, Mobile TV, and Social Network. On the other hand, the effectiveness of a
new IP-based media is subject to various variables' calculations, including: developing communication
infrastructure, increasing the quality of audio and video, easy access to content, the accuracy and quality of
content data, the number of visitors, The ability to engage the contact with the manufacturer, the performance of
the content business model, the profitability of the service, and so on. The collection of these variables in this
article is titled with the CMV or media content variable, and attempts have been made to identify CMV variables
with the help of research findings from superior strategists in this domain. The following is a BSC or Balanced
Scorecard approach, which is one of the standard modeling and strategy development tools. In BSC, four
financial issues, customer satisfaction, internal processes, and development are presented as key parameters that
we present by inserting CMV variables into quadruple parameters, implementation, and strategy approaches in
the form of a conceptual model. According to this conceptual model, a questionnaire consisting of 20
questionnaires elicited from this field is presented and ultimately determined by statistical methods: 1. Media in
the future will remain alive with social networking requirements, and these types of services will overcome
IPTV and OTT. 2- The success of IP-based media with popular participation in those projects with the potential
for financial and economic profitability. 3. The development of communication infrastructure in the country is
the most important and technical process in the success rate of IP-based media.
ملخص الجهاز:
با توجه به این مدل مفهومی پرسشنامه ای شامل 20 سوال تهیه و مورد سوال از نخبگان این حوزه قرار می گیرد که در نهایت با روش های آماری مشخص می گردد که:1- رسانه ها در آینده با شرط جای گیری در شبکه های اجتماعی زنده خواهند ماند و این نوع سرویس ها از IPTV و OTT سبقت می گیرند 2- موفقیت رسانه های مبتنی بر IP با مشارکت مردمی در آن پروژه ها با مقاصد سودآوری مالی و اقتصادی امکان پذیر است 3- توسعه زیرساخت های ارتباطی در کشور مهمترین فرایند اصلی و فنی در میزان موفقیت رسانه های مبتنی بر IP مطرح می باشد .
نتایج آزمون t یک نمونه ای مربوط به فرضیه دوم رجوع شود به تصویر صفحه نتیجه آزمون نشان میدهد (جدول 4) اولا مقدار میانگین حاصله بالاتر از حد متوسط ارزیابی شده است و همچنین فرض صفر مبنی بر برابری میانگین با 3 رد میشود و پاسخها به طور روشنی با عدد 3 (عدد متوسط) و به صورت دو دنباله تفاوت معناداری دارند.
نتایج آزمون t یک نمونه ای مربوط به فرضیه سوم رجوع شود به تصویر صفحه نتیجه آزمون (جدول 5) نشان میدهد اولا مقدار میانگین حاصله، بالاتر از حد متوسط ارزیابی شده است و هم چنین فرض صفر مبنی بر برابری میانگین با 3 رد میشود و پاسخها به طور روشنی با عدد 3 (عدد متوسط) و به صورت دو دنباله تفاوت معناداری دارند.