خلاصة:
در این مقاله رابطه بین سبکهای تفکر قانونگذار، اجرایی و قضاوتگر با راهبردهای یادگیری مطالعه شده است. بدین منظور 267 نفر از دانشآموزان دختر پایه دوم رشته ریاضی و فیزیک منطقه چهار آموزش و پرورش شهر تهران مشارکت داشتند که به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای، انتخاب و مورد آزمون قرار گرفتند. برای سنجش سبکهای تفکر از پرسشنامه سبکهای تفکر استرنبرگ- واگنر (1997) و برای سنجش راهبردهای یادگیری از پرسشنامه راهبردهای یادگیری وین اشتاین و مایر (1998) استفاده شد. تحلیل دادهها نشان داد که سبک تفکر قانونگذار با راهبردهای یادگیری انگیزش و نگرش، سبک تفکر قضاوتگر با راهبردهای تمرکز، مدیریت زمان، خودآزمایی و انگیزش و سبک تفکر اجرایی با راهبردهای انتخاب ایده اصلی، پردازش اطلاعات، مدیریت زمان، خودآزمایی، راهبردهای آزمون و انگیزش، همبستگی مثبت داشت. در مقابل، سبک تفکر قضاوتگر با اضطراب، رابطه منفی نشان داد. تحلیل رگرسیون نشان داد که در تمام موارد دارای رابطه مثبت، قابلیت پیشبینی نیز وجود دارد. در این میان، راهبرد راهنمای مطالعه با هیچیک از سبکهای تفکر، رابطه معناداری نداشت.
this study investigates the relationship between thinking styles of legislative¡ executive and judicial on the one hand and learning strategies on the other hand. For this purpose¡ 267 second-grade female students in mathematics and physics of District four of education in Tehran were participated who were selected by multistage random cluster sampling. Thinking Styles Inventory. TSI of Sternberg-Wagner (1997) was used to measure thinking styles and Learning strategies Questionnaire. LSQ of Weinstein and Mayer (1998) was used to measure learning strategies. Data analysis showed that the legislator thinking style had positives correlation with learning strategies of motivation and attitude; judicial thinking style with focus strategies¡ time management¡ self-assessment and motivation; and executive thinking style with the strategies of selecting main idea¡ information processing¡ time management¡ self-assessment¡ test strategy and motivation. In contrast¡ judicial thinking style showed negative relationship with anxiety. Regression analysis showed that in all cases with positive relationship¡ there is predictability. In the meantime¡ the strategy of study guide has not had significant relationship with any thinking styles.