خلاصة:
با وجود پیشرفت فزاینده دانش بشری درباره مبانی عصب- فرهنگی یادگیری و رشد انسان، کاربردها و دلالتهای برخاسته از این دانش جدید برای نظریه و عمل برنامه درسی و تدریس همچنان به عنوان حوزهای مغفول باقی مانده است. در همین راستا، مقاله حاضر با روش مرور تلفیقی، ضمن جمعبندی یافتههای پژوهش علوم اعصاب فرهنگی در حوزه یادگیری و رشد، به معرفی بینشها و پیامهای این یافتهها برای بهبود فهم یادگیری و کاربردهای آن در برنامه درسی مدارس میپردازد. نتیجه مرور مطالعات اخیر حاکی از آن است که مغز پیوسته خودش را با محیط فرهنگی سازگار میکند و ساختار و کارکرد خود را منطبق با آن تغییر میدهد. بر اساس یافتههای این مطالعات، تفاوتهای عصبی و رفتاری میان فرهنگها برخاسته از تعامل منحصر به فرد میان عوامل مختلف ژنتیکی، فیزیولوژیکی و فرهنگی است. همچنین یافتههای اخیر در حوزه مغز و فرهنگ بیانگر آن است که تجربه فرهنگی نقش مهمی در شکلدهی و رشد مکانیزمهای مغزی زیربنای شناخت دارد و رشد هیجانی نیز به شکلی بنیادی تحت تاثیر کیفیت محیط فرهنگی واقع میشود. این بینشهای تازه ایدهای را پشتیبانی میکند که به عنوان «برنامه درسی پاسخگو به فرهنگ» شهرت یافته است. رویکرد پاسخگو به فرهنگ بر این ادعاست که احترام به جهان بینیهای متفاوت معلمان و دانش-آموزان از بافتهای فرهنگی متفاوت باید در کانون توجه برنامههای درسی مدارس قرار گیرد. برنامهریزان درسی و سیاستگذاران تربیتی باید نه تنها موجودیت فرهنگهای متعدد را بپذیرند، بلکه به تنوع فرهنگی به دیده احترام نگریسته و فرصتهایی فراهم نمایند تا افراد درون فرهنگهای مختلف در شناخت و رشد فرهنگ خود و سایر فرهنگها سهیم شوند.
Despite the growing progress of human knowledge about the neuro-cultural bases of human learning and development, its potential applications and implications for curriculum theory and practice have not been adequately investigated. In this regard, after providing a review on the research findings in the field of cultural neuroscience of learning and development, the insights and messages of these findings for school curriculum are examined through an integrated review method. The recent studies suggest that the brain continually adapts itself to the cultural environment and changes its structure and function depending on experience. According to these studies, neural and behavioral variations among cultures are due to unique interaction of genetic factors and physiological and cultural factors. The recent findings in the field of brain and culture also suggest that cultural experience play a significant role in the formation and development of brain mechanisms underlying cognition. Emotional development is also dramatically affected by the quality of the cultural context. These documents support an innitative approach to curriculum which has known as Cultuarlly Responsive curriculum. According to this approach, respecting different worldviews of teachers and students from different cultural contexts should be the focus of the school curriculum. Educational planners and policy makers must not only accept the existence of multiple cultures, but also respect the cultural diversity and provide opportunities for all individuals within different cultures to take part in the improvement of their own and others cultural understand.