خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر بازارگرائی بر عملکرد مالی و نیز نقش واسطه ای رضایت و وفاداری مشتری است. برای پایه ریزی فرضیهها، از یک مدل مفهومی استفاده شده است و براساس دادههائی که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای از 196 نفر از کارکنان آژانسهای مسافرتی فعال در شمال غرب ایران گرد آوری شده است، در قالب مدل یابی معادلات ساختاری مورد آزمون قرار گرفته اند. نتایج دادهها از تاثیر مثبت بازارگرائی روی عملکرد مالی حکایت دارد. همچنین، یافتهها از واسطه گری وفاداری بین رضایت مشتری و عملکرد مالی پشتیبانی میکنند، اما، دلایل متقنی مبنی بر نقش واسطه ای رضایت مشتری بین بازارگرائی و عملکرد مالی به دست نیامده است. آزمون مدل پیشنهادی تحقیق برای اولین بار و در جامعه مورد نظر از جنبههای نوآورانه آن به شمار میآید. پیشنهاداتی به مدیران آژانسهای مسافرتی و نیز محققات آتی ارائه شده است.
ملخص الجهاز:
البته ،بامقايسه مشتري گرائي ورقابت گرائي به عنوان مولفه هاي بازارگرائي،ميتوان گفت که تاثيررقابت گرائيصرفاًدرکوتاه مدت خواهدبود،درحاليکه مشتريگرائيهم درکوتاه مدت وهم دربلندمدت ،تمايل به خريدمجدددرمشتريان راتحت 1 - Narver & Slater 2 - Zhou, Brown, & Dev 3 - Guo & Wang 4 - Gursoy & Swanger 5 - Pattanayak, Koilakuntla, & Punyatoya تاثيرقرارخواهدداد(گوووانگ ،١٨٨:٢٠١٥).
درتلاش برايتوسعه مقياسيويژه برايبازارگرائيصنعتيوبررسيرابطه هريک ازابعاد فرعيآن باعملکردتجاري،نتايج تحقيق سينگ ورانچود٥(١٤٢:٢٠٠٤)،نشان ميدهدکه همه 1 - Saleem, Zahra, Ahmad, & Ismail 2 - Zebal & Saber 3 - Mahmoud & Yusif 4 - Han, Kim, & Srivastava 5 - Singh & Ranchhod ابعادبازارگرائيصنعتي(شامل :مشتريگرائي،رقابت گرائي،پاسخگوئي،ورضايت گرائي مشتري)رابطه مثبتيباعملکردتجاريدارند.
1 - Olsen, Witell, & Gustafsson 2 - Saeidi, Sofian, Saeidi, Saeidi, & Saaeidi 3 - Yu, Jacobs, Salisbury, & Enns 4 - Chi & Gursoy 5 - Al‐Hawari & Ward 6 - Yoo & Park سان وکيم ١(٧٥:٢٠١٣)،باآزمون تجربيرابطه بين شاخص هاي رضايت مشتريوعملکرد ماليشرکت هاي مهمانداريوگردشگرينشان داده است که رضايت مشتريتاثيرمثبت و معنيداريبرسودآوريوارزش شرکت دارد.
آقاکثيريوهمکاران ٤(٩٦:٢٠١٧)،باهدف تحليل اثرات مستقيم وغيرمستقيم استانداردسازيوسفارشيسازيرويرضايت ووفاداريمشتريان ازطريق کيفيت خدمات ،نشان دادندکه دربين روابط ديگرمدل تحقيق ،ارتباط بين رضايت ووفاداري 1 - Sun & Kim 2 - Shi, Prentice, & He 3 - Su, Pan, & Chen 4 - Agha Kasiria, Cheng, Sambasivan, & Sidin مشتريان ،قويترين ارتباط بوده است .
1 - Gray, Matear, & Matheson 2 - Zhang, Vonderembse, & Lim 3 - Maignan, Ferrell, & Hult 4 - Moorman & Rust 5 - Convergent & Discriminant Validity جدول شماره ١.