خلاصة:
بانکداری الکترونیکی نوع جدیدی از بانکداری است که خدمات بانکی در آن با استفاده از محیطهای الکترونیکی ارائه میشود. اینگونه فعالیت بانکی از سال ١٩٩١ در تمامی دنیا رواج پیدا نمود. با افزایش خدمات بانکداری الکترونیکی و ارائه ابزارهای مختلف برای انجام تراکنشهای بانکی، مشتریان در حال مهاجرت از بانکداری سنتی به بانکداری نوین هستند. بر همین اساس بررسی میزان پیشروی بانکها در این ابزارها و میزان استقبال مشتریان دارای اهمیت میشود. این مطالعه با بررسی تراکنش های مشتریان در شعبه، خودپرداز، اینترنت بانک و موبایل بانک ابتدا تحلیل از میزان استقبال مشتریان از این ابزارها را ارائه میدهد که این بررسی را برای صدهزار مشتری انجام داده است. پس از تحلیل اولیه از میزان استفاده از ابزارها، مشتریان با استفاده از روش کا میانگین و رقابت استعماری با نرم افزار متلب خوشه بندی گردیده و در هفت خوشه، گروه بندی شدند و ویژگی های هر خوشه بررسی شده و استراتژی هایی برای هر خوشه ارائه شده است. در مرحله نهایی استراتژی های پیشنهادی استخراج شده را به کمک رویکرد تئوری بازی مبتنی بر ارزش شاپلی ارزش گذاری و مهمترین استراتژی های پیشنهادی را مورد تحلیل قرار دادیم. در مرحله نهایی استراتژی های پیشنهادی استخراج شده را به کمک رویکرد تئوری بازی مبتنی بر ارزش شاپلی ارزش گذاری و مهمترین استراتژی های پیشنهادی را مورد تحلیل قرار دادیم.
ملخص الجهاز:
پس از تحلیل اولیه از میزان استفاده از ابزارها، مشتریان با استفاده از روش کا-میانگین و رقابت استعماری با نرم افزار متلب خوشه بندی گردیده و در هفت خوشه گروه بندی شدند و ویژگی های هر خوشه بررسی و استراتژی هایی برای هر خوشه ارائه شده است .
این پژوهش در نظر دارد با انجام یک مطالعه موردی در یک بانک و با استفاده از ابزار داده کاوی و تجزیه و تحلیل داده، یعنی روش خوشه بندی کا-میانگین و الگوریتم فراابتکاری عملکرد مشتریان را در یک دوره مشخص از نظر میزان استفاده و رضایت از ابزار جدید بانکداری ، یعنی همراه بانک ، اینترنت بانک و سایر ابزار بانکداری الکترونیک مورد بررسی و تحلیل قرار دهد.
از این رو از الگوریتم رقابت استعماری برای بهینه سازی استفاده کرده و درنهایت به ارزیابی نتایج پرداخته و براساس ویژگی هر گروه از مشتریان ، استراتژی های پیشنهادی استخراج و به کمک تئوری بازی با استفاده از ارزش شاپلی مهم ترین استراتژی پیشنهادی برای هر گروه مورد نظر قرار خواهد گرفت .
به تصویر صفحه مراجعه شودشکل ٢ متدولوژی پژوهش ٤- یافته های پژوهش در این مقاله اطلاعات مربوط به یکصد هزار مشتری برای یک بازه یکساله از بانک اطلاعاتی استخراج و مورد نظر قرار گرفت (در جدول ٢ نمونه ای از اطلاعات جمع آوری شده از تعدادی از مشتریان نشان داده شده است ).
(2005)Clustering algorithms for bank customer segmentation, International Conference on Intelligent Systems Design and Applications, Warsaw, Poland.