خلاصة:
هدف کلی این پژوهش، شناسایی ویژگیهای زبان و عاطفه در کتابهای فارسی دوره ابتدایی است. لذا، جریان پژوهش مورد نظر میکوشد از طریق تحلیل محتوا در مورد میزان توجه محتوای مکتوب کتابهای فارسی دوره ابتدایی به مولفههای زبان و عاطفه تبیینی روشن ارائه نماید و و با تمییز میان این میزان توجه در پایههای مختلف دلالتهایی از این تفاوتها استنتاج نماید. روش تحقیق از نوع توصیفی به روش تحلیل محتوا است. جامعه آماری مطالعه شامل کتابهای فارسی پایه اول تا ششم ابتدایی و نمونههای آماری شامل درسهایی از کتب فارسی دوره ابتدایی است که در قالب نظم بودهاند. روش تحقیق پس از گردآوری اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss مورد بررسی و در محدوه آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای تحقیق حاکی از آن است که بیشترین فراوانی ویژگیهای زبانی، به مولفههای الفاظ ساده و کوتاهی مصراع، و در کل به پایههای چهارم و سوم اختصاص یافته است. همچنین، بیشترین فراوانی ویژگیهای عاطفی به مولفههای آگاهی و امید، و در کل به پایههای سوم و اول معطوف شده است.
The general purpose of this research is to identify the features of language and affection in elementary Persian books. Therefore, the current research seeks to provide a clear explanation through conducting a content analysis on the amount of attention paid to the components of language and affection in written content of the Persian textbooks of the elementary period. In addition, this study tries to differentiate among these measures of attention in different foundations with the purpose of offering relevant educational implications. The research method is descriptive using content analysis. The corpus of the study includes Persian textbooks from first to the sixth grades and statistical samples include the lessons of elementary Persian textbooks which involved poetries. The obtained data was then analyzed by SPSS software and descriptive statistics. Findings of the research indicate that the highest abundance of linguistic features is attributed to the components of simple words and short sentences, which was mainly observed in the textbooks of third and fourth grades. Also, the highest abundance of affection features has been focused on the components of consciousness and hope, which was mainly observed in the textbooks of first and third grades.