خلاصة:
یکی از راههای درک و دریافت بهتر از اندیشهها و آراء یک صاحبنظر علمی، بررسی آن افکار و ایدهها در بستری زمانی است. در طول تاریخ، اندیشمندان بسیاری را میتوان سراغ گرفت که به مرور زمان و طی آشنایی با نظریات جدیدتر و پی بردن به نتایج پیشین اندیشههای خود، به تغییر در مواضع علمی خود روی آوردهاند، تا جایی که لازم است به هنگام صحبت از اندیشههای آن شخصیتهای علمی به زمان تاریخی بیان شدن ایدههایشان نیز اشاره گردد. این نوشتار با هدف بررسی تحولات تاریخی در افکار و ایدههای جوزف شوآب، یکی از شخصیتهای برجستهی حوزهی تخصصی برنامه درسی، به رشتهی تحریر درآمده است تا بدان وسیله زمینهساز درک و دریافت بهتری از او و اندیشههایش باشد. بر این اساس، دو جهتگیری اساسی شوآب، یعنی دیدگاههای دیسیپلینمحوری و عملی در برنامه درسی، مورد بحث قرار گرفته و در پایان به جمعبندی و نتیجهگیری از این بررسی پرداخته شده است.
One way to get a better understanding of thoughts and ideas of a scientific expert، is investigating his/her opinions in a historical context. Throughout history، there were many theorists who have changed their positions because of facing new orientations and seeing the results of their previous ideas. So، when researchers discuss views of those thinkers، it is essential to consider the date of their ideas. This article aims to review the historical development of the ideas of Joseph Schwab، one of the leading figures in the professional field of curriculum، thereby leading to a better understanding of his ideas and perspectives. Aaccordingly، two main perspectives of Schwab- the discipline perspective and practical perspective in curriculum field- are discussed. At the end، the summary and conclusions of this study are discussed.