خلاصة:
هدف پژوهش حاضر، نیازسنجی برنامهی درسی زبانآموزیدانشآموزان مناطق دوزبانه، براساس مدل کلاین است. روش پژوهش توصیفی و از نوع پیمایشی و فن نیازسنجی «رویداد مهم» است.جامعه آماری پژوهش شامل 33 نفرمربی پیشدبستانی و 73 نفر معلّم پایه اوّل ابتدایی است. ابزارهای پژوهش پرسشنامه محقق ساخته، مشاهده و مصاحبه است. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات، از آمار توصیفی و استنباطی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد که در عنصر «اهداف» مقوله گوش دادن؛ در «محتوا» فعالیتهای آموزشی جذاب؛ در «فعالیتهای یادگیری» زبان آگاهی تکیهگاه آموزش نباشد؛ در «ارزشیابی» فعالیتمحور بودن؛ در«راهبردهای تدریس» قصهگویی؛ در «منبع، و ابزار» استفاده از تصاویر، لوح و CD؛ در «زمان»30 دقیقه؛ در «محیط» فضای آموزشی دوسویه و در عنصر «گروهبندی»10 تا 15 نفر؛ بالاترین اولویت را در بین نیازها به خود اختصاص داده است. و نیز بین نظرات مربیان پیشدبستانی و معلّمان پایه اوّل ابتدایی در مورد نیازها براساس عناصر کلاین به غیر از عنصر «زمان» تفاوت معنیداری وجود دارد.
Abstract: The present study aimed to investigate the needs of language learning program for pre-school students studying in a bilingual environment. This study was conducted according to the Klein''s model. The method employed in this study was descriptive statistical method within a survey framework and “important event” was used as the technique for the needs analysis step. The statistical community of the research included 33 pre-school teachers and 73 first grade teachers. The instruments used for this study included researcher-made questionnaire، observation، and interview. The descriptive and inferential statistics were employed for analyzing the obtained data. The results showed that listening from «goals» category; attractive educational activities from «content» category; language knowledge must not depend on education from «children learning activities» category; activity-orientation from «assessment» category; story-telling from «teaching strategies» category; using pictures and related CDs from «learning resources and instrument» category; 30 minutes a day from «time» category; active، pleasant، and safe education environment from «environment» category; and 10 to 15 students in each class from «grouping» category showed the highest priorities among the other needs. Additionally، there was a significance difference between the ideas of pre-school and first grade teachers regarding the «time» category of Klein''s model for need analysis.