خلاصة:
در این مقاله به بررسی عملکرد برنامه درسی مبتنی بر تربیت هنری در درس علوم تجربی پایه ششم با توجه به مولفههای نظام آموزشی در ایران، پرداخته شده است. مولفههای تربیت هنری در نظام آموزشی که از سند برنامه درسی ملی استخراج شده شامل؛ پرورش حواس، ایجاد حس زیبایی شناسی، قدرت تخیل و خلاقیت، ایجاد مهارتهای زبانی، خلق آثار هنری است. با در نظر گرفتن عناصر برنامه درسی (هدف، محتوا، روشهای تدریس، ارزشیابی) چک لیستی با توجه به مولفههای تربیت هنری تهیه و تدوین شد که دارای روایی و پایایی مناسبی بود. نمونه مورد نظر 60 نفر از دانشآموزان پایه ششم بود. آموزش با توجه به مولفههای تربیت هنری در درس علوم پایه ششم توسط معلم آموزش دیده در درس علوم در گروه آزمایش طی جلسات معینی انجام پذیرفت و معلم در پایان هر جلسه در چک لیست مربوطه، با توجه به عملکرد هر یک از دانشآموزان علامت گذاری مینمود. نتایج نشان میدهد؛ تدریس معلم در مولفههای تربیت هنری؛ پرورش حواس و ایجاد حس زیباشناسی و خلق آثار هنری نتایج مثبت و معناداری در درس علوم در پی داشته است و باعث رشد این خصوصیات در دانشآموزان گروه آزمایش شده است، و این در حالیست که در مولفههای قدرت تخیّل و خلاقیت و ایجاد مهارتهای زبانی، برنامه درسی تربیت هنری نتوانسته است تغییرات مثبت و معناداری در عملکرد دانشآموزان به وجود آورد.
this study examined the performance-based curriculum of art education in the science class of sixth grade base on considering the components of the educational system in Iran. The components of at education taken from national curriculum documents include raising the senses¡ creating a sense of aesthetics¡ imagination and creativity¡ build language skills¡ creating works of art. A checklist was developed according to the curriculum elements (goals¡ content¡ teaching methods¡ and assessment) and the art education components and the reliability and validity were examined. The sample included 60 sixth grade students and the experimental group was taught by an experienced teacher during the treatment. And the teacher recorded students'' performance by the checklist at the end of each session. The students achievement was measured by descriptive and inferential statistics. The results revealed that the elements of imagination¡ creativity¡ development of language skills¡ and arts education curriculum created positive and significant changes in the performance of students.