خلاصة:
هدف پژوهش حاضر تبیین فرهنگ ملی و اعتماد مصرف کننده در تجارت الکترونیک با توجه به نقش میانجی شخصیت مصرف کننده میباشد. از این رو به بررسی سایت اینترنتی شیراز تخفیف و کاربران آن پرداخته شد. با توجه به نامحدود بودن جامعه، با استفاده از نمونه گیری جامعه نامحدود در فرمول کوکران، 384 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه میباشد. مدل ارائه شده فرهنگ ملی و اعتماد مصرف کننده در این پژوهش براساس مدل فرهنگ ملی هافستد (2001)، مدل اعتماد مصرف کننده لی (2001) و متغیر میانجی شخصیت مصرف کننده از پژوهش هالیکانن و همکاران (2018)، اقتباس شده است.
دادههای جمع آوری شده با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری در نرم افزارهای SPSS و SMARTPLS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج حاصل شده بیانگر تاثیر مثبت شخصیت مصرف کننده میان ابعاد فرهنگ ملی و اعتماد مصرف کننده است. در میان ابعاد فرهنگ ملی، جمع گرایی و رویکرد بلند مدت بر اعتماد الکترونیکی تاثیر مثبت داشتند و پرهیز از عدم اطمینان، فاصله قدرت و مرد خویی بر اعتماد الکترونیکی تاثیر منفی داشتند. همچنین نشان داده شد که شخصیت مصرف کننده بر تمامی ابعاد اعتماد تاثیر مثبت دارد.
ملخص الجهاز:
566 جدول 3: خلاصه نتایج حاصل شده از آزمون فرضیههای پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه اول-جمع گرایی با نقش میانجی شخصیت مصرف کننده رابطه معناداری با اعتماد در تجارت الکترونیکی دارد.
براساس نتایج حاصل شده از آزمون فرضیهها در فصل چهارم، جمع گرایی با اعتماد الکترونیکی رابطه مثبت دارد و شخصیت مصرف کننده این رابطه را بهبود میبخشد.
براساس نتایج حاصل شده از آزمون فرضیهها در فصل چهارم، پرهیز از عدم اطمینان با اعتماد الکترونیکی رابطه مثبت دارد و شخصیت مصرف کننده این رابطه را بهبود میبخشد.
براساس نتایج حاصل شده از آزمون فرضیهها در فصل چهارم، رویکرد بلند مدت با اعتماد الکترونیکی رابطه مثبت دارد و شخصیت مصرف کننده این رابطه را بهبود میبخشد.
جدول 3: خلاصه نتایج حاصل شده از آزمون فرضیه های پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} فرضیه اول-جمع گرایی با نقش میانجی شخصیت مصرف کننده رابطه معناداری با اعتماد در تجارت الکترونیکی دارد .
براساس نتایج حاصل شده از آزمون فرضیه ها در فصل چهارم، جمع گرایی با اعتماد الکترونیکی رابطه مثبت دارد و شخصیت مصرف کننده این رابطه را بهبود می بخشد.
براساس نتایج حاصل شده از آزمون فرضیه ها در فصل چهارم، پرهیز از عدم اطمینان با اعتماد الکترونیکی رابطه مثبت دارد و شخصیت مصرف کننده این رابطه را بهبود می بخشد.
اما با توجه به مثبت بودن متغیر شخصیت مصرف کننده و موارد بیان شده در مورد این متغیر در فرضیه اول، شخصیت مصرف کننده می تواند تاثیر منفی فاصله قدرت بر اعتماد در تجارت الکترونیکی را کاهش دهد .