خلاصة:
ارزیابی کارایی نمایندگیها برای شرکتهای بیمه از اهمیت زیادی برخوردار است. از سوی دیگر معیارهای متعدد و متنوعی در کارایی نمایندگیهای بیمه نقش دارند که باید به صورت همزنان مورد بررسی قرار گیرند. بنابراین این مقاله با هدف ارزیابی کارایی نمایندگیهای بیمه با استفاده از تصمیم گیری چندمعیاره صورت گرفته است. مقاله حاضر از نظر هدف یک پژوهش کاربردی است که در نمایندگیهای شرکت بیمه کوثر انجام شده است. از پرسشنامه خبره به عنوان ابزار اصلی گردآوری دادهها استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش شامل مدیران و افراد باسابقه امور نمایندگی بیمه کوثر بوده و هفده نفر به صورت هدفمند انتخاب شدهاند.
برای اولویتبندی معیارهای سنجش کارایی نمایندگیهای بیمه از روش فرایند تحلیل سلسلهمراتبی فازی استفاده شد. نتایج نشان داد توانمندی مالی از بیشترین اولویت برخوردار است. پاسخگویی در درجه دوم قرار دارد. مشتری محوری در درجه میانی قرار دارد. نوآوری و در نهایت مدیریت هزینه قرار دارند. با توجه به محاسبات انجام شده وزن نهائی هریک از شاخصهای مدل با روش FAHP محاسبه شد. نتایج نشان داد شاخص درآمدهای مالی از بیشترین اهمیت برخوردار است. مزیت خدمات نسبت رقبا دومین شاخص بااهمیت است و میزان بدهیها، سهولت دسترسی به شرکت و نحوه برخورد نیروی انسانی سایر شاخصهای بااهمیت بالا هستند. در نهایت با روش ویکور فازی نمایندگیهای منتخب بیمه کوثر در شهریار و حومه از منظر کارایی مورد ارزیابی قرار گرفتند. تحلیل ویکور در واقع نشان داده است چطور میتوان از روش پیشنهادی این مطالعه برای ارزیابی کارایی نمایندگیهای بیمه استفاده کرد.
ملخص الجهاز:
تحلیل ویکور در واقع نشان داده است چطور می توان از روش پیشنهادی این مطالعه برای ارزیابی کارایی نمایندگی های بیمه استفاده کرد.
بنابراین در این مطالعه کوشش شده است تا به ارزیابی کارایی نمایندگی های بیمه با استفاده از تصمیم گیری چندمعیاره پرداخته شود.
نتایج این مقاله که براساس مطالعه مندیک و همکاران (2017) طراحی شده است نشان خواهد داد مهمترین شاخصهای ارزیابی کارایی نمایندگیهای بیمه کوثر کدامند؟ میزان اهمیت هریک از این شاخصها چقدر است و در نهایت مشخص خواهد شد کدام نمایندگی عملکرد بهتری در این زمینه داشته است.
3- روش تحقیق نظر به اینکه هدف اصلی از انجام این پژوهش ارزیابی و انتخاب راه کار بهینه توزیع به منظور بهبود عملکرد فروش شرکت در صنعت با استفاده از تکنیک های تصمیم گیری چند معیاره است، بنابراین می توان گفت پژوهش حاضر از نظر هدف در حیطه تحقیقات کاربردی می باشد و با توجه به اینکه از داده های میدانی و کتابخانه ای استفاده شده است یک پژوهش پیمایشی محسوب می شود.
جدول 1- بر اساس نمونه پژوهش {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} برای شناسایی عوامل موثر بر کارایی نمایندگی های بیمه کوثر از روایی محتوایی( CVR) استفاده شده است .
اپریکویک( 2003) در الگوریتم پیشنهادی خود برای فازی زدایی j=1,…,J ،Qj ،Rj ،Sj از روش مرکز ثقل زیر استفاده کرده است: CrispN = (2m + l + u)⁄4 جدول 6- تشکیل ماتریس تصمیم {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} دراینجا برای تبدیل یک عدد فازی به عدد قطعی، دومین روش فازی زدایی میانگین موزون که توسط بوجادزیف نیز توصیه شده است مورد استفاده قرار گرفته است.