خلاصة:
مقاله حاضر با هدف تحلیل موانع و مشکلات آموزش اثربخش درس «کارگاه کارآفرینی و تولید» در پایه دوم متوسطه نظری انجام شد. رویکرد حاکم بر این پژوهش، آمیخته از نوع متوالی- اکتشافی است که در بخش کیفی از رهیافت نظاممند روش نظریه بنیانی و در بخش کمی از روش توصیفی- پیمایشی بهره گرفته شد. جامعـه مورد مطالعه در بخش کیفی و کمی ایـن پژوهش، شامل اساتید دانشگاهی رشته کارآفرینی، کارشناسان کارآفرینی و معلمان آموزش کارآفرینی بودند. ابزار جمعآوری دادهها در بخش کیفی شامل مصاحبه نیمهساختارمند و بررسی اسناد و در بخش کمی پرسشنامه محققساخته بود. دادههای حاصل از مصاحبهها در بخش کیفی از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی، تجزیه و تحلیل و در بخش کمی با آزمون فریدمن اولویتبندی شد. نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که عوامل علی (شامل ضعف موجود در ساختارهای کارآفرینانه کشور، ضعف ساختار مدیریتی آموزش و پرورش، ضعف موجود در برنامهریزی آموزشی و ...) باعث پایین آمدن اثربخشی آموزش درس کارگاه کارآفرینی و تولید شده است، که عملکرد ضعیف آموزشوپرورش در حمایت از درس کارگاه کارآفرینی و تولید، برگزاری دورههای ضمن خدمت نامناسب، تامین معلم درس کارآفرینی به شیوه نامناسب، تبلیغات نامناسب و مغایر با توسعه فرهنگ کارآفرینی در رسانههای ارتباط جمعی، ضعف در استفاده از روشهای مناسب ارزشیابی از آموختههای دانشآموزان به عنوان کنشهای صورت گرفته از این پدیده، موجب پیامدهای منفی در کوتاهمدت و بلندمدت شده است. این کنشها تحت تاثیر شرایط عمومی و خاصی تحت عنوان شرایط مداخلهگر و زمینهای نیز تشدید میشود.