خلاصة:
زمینه و هدف: تربیت جنسی یک مقوله بسیار مهم تربیتی است و در این میان میزان آگاهی، نوع نگرش، و عملکرد مادران بیشترین نقش را در تربیت رفتارهای جنسی سالم فرزندان دارد. در این راستا، پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر مداخله آموزشی بر پاسخگویی مادران به سوالات جنسی دختران پایه ششم، انجام شد.
روش: طرح پژوهش حاضر نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون- پسآزمون با گروه گواه است. نمونه مورد مطالعه شامل 30 مادر دارای دانشآموز دختر مشغول به تحصیل در پایه ششم دبستان منطقه 2 آموزش و پرورش شهرستان کرج در سال 1396-1395 بود که به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه، جایدهی شدند (هرگروه 15 نفر). برای جمعآوری دادهها، از پرسشنامه دانش، نگرش، و عملکرد تربیت جنسی مستوفی و همکاران ( 1395) استفاده شد. مادران گروه آزمایش، به مدت 9 هفته و هر هفته 11 ساعت تحت آموزش تربیت جنسی قرار گرفتند. برای تجزیه و تحلیل دادهها از تحلیل کوواریانس یکمتغیره و چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها: نتایج نشان داد پس از کنترل آماری اثر پیش آزمون، تفاوت معناداری در نمرات پس آزمون مولفههای آگاهی یا دانش، نگرش و عملکرد در دو گروه آزمون و گواه مشاهده میشود (0/05P<).
نتیجهگیری: براساس نتایج حاصل از پژوهش حاضر، میتوان گفت: آموزش تربیت جنسی باعث توانمندسازی مادران در پاسخگویی به سوالات جنسی دختران نوجوان و افزایش دانش، نگرش، و عملکرد آنان میشود. بنابراین، با توجه به اطلاعات ناکافی والدین به ویژه مادران در مورد پاسخگویی به سوالات جنسی نوجوانان، ارائه راهکارها و آموزشهایی جهت افزایش سطح آگاهی مادران و تغییر نگرش آنها، ضروری است.