خلاصة:
زمینه و هدف: ناتوانیهای یادگیری از جمله مشکلاتی هستند که از دیرباز مورد توجه متخصصان و روانشناسان حوزه کودک بوده اند. کودکان مبتلابه این اختلال با وجود هوش بهنجار، قادر به پیشرفت تحصیلی در زمینههای خواندن، نوشتن، و ریاضیات نیستند. این وضعیت سبب میشود تا این کودکان از خودپنداشت و حرمت خود پایین و تنظیم هیجانی پایینی برخوردار باشند؛ بنابراین هدف از پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداشت و تنظیم هیجانی کودکان دارای ناتوانی یادگیری بود.
روش: روش پژوهش حاضر آزمایشی از نوع نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل تمامی دانشآموزان دبستانی مبتلا به ناتوانی یادگیری مراکز مشاوره شهر اصفهان در سال تحصیلی 97-1396 بود. بهمنظور انجام این پژوهش، نمونهای شامل 30 نفر از جامعه آماری مذکور به روش نمونهگیری هدفمند انتخاب و در گروههای آزمایش و گواه بهصورت تصادفی جایدهی شدند. ابزارهای استفاده شده در این پژوهش شامل پرسشنامههای مشکلات یادگیری (ویلکات و همکاران، 2011)، راهبردهای تنظیم شناختی هیجان (گارنفسکی و همکاران، 2002)، و خودپنداشت کودکان (پیرز – هریس، 1969) بود. مداخله آموزشی در طی 9 جلسه آموزشی 60 دقیقه ای در طول 2 ماه فقط برای گروه آزمایش انجام شد و در پایان دادههای به دست آمده با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافتهها: نتایج نشان داد که درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر خودپنداشت (F=13/77, P <0/0001) و تنظیم هیجانی مثبت (F=154/65, P <0/0001) و منفی (F=105/17, P <0/0001) کودکان دارای ناتوانی یادگیری تاثیر معنادار داشته است؛ بدین معنی که این درمان به بهبود خودپنداشت و تنظیم هیجانی مثبت کودکان دارای ناتوانی یادگیری و کاهش تنظیم هیجانی منفی آنها منجر شده است.
نتیجهگیری: بر اساس یافته پژوهش حاضر می توان گفت درمان مبتنی بر پذیرش تعهد با آشکار ساختن ارزشها و عمل متعهدانه و ایجاد انعطافپذیری روانشناختی میتواند بهعنوان یک روش کارآمد جهت بهبود خودپنداشت و تنظیم هیجانی کودکان دارای ناتوانی یادگیری به کار رود. علاوه بر این شیوه درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد میتواند دیگر پردازشهای شناختی و هیجانی مانند تنظیم هیجانی را نیز تحت تاثیر مثبت قرار دهد.
Background and Purpose: Learning disability is among the problems which have long been attended to by the specialists and child psychologists. Despite having normal intelligence, children with learning disorders cannot have appropriate educational promotion in reading, writing, and mathematics. This process not only damages their educational performance, but it also influences their psychological processes and causes them to have lower self-concept and self-esteem and vulnerable emotional regulation. Therefore, the purpose of the present study was to investigate the effectiveness of acceptance and commitment therapy (ACT) on self-concept and emotional regulation of children with learning disability.
Method: It was a quasi-experimental research with pretest- posttest control group design. The study population of the present study included all primary students with learning disability who referred to consultation centers in Isfahan in the academic year 2017-2018. A sample of 30 children from them was selected through purposeful sampling and assigned either to the experimental or control group. The instruments used in the present study included Learning Problems Questionnaire (Wilcot, et al, 2011), Emotion Cognitive Regulation Strategies (Garenfski, et.al, 2002) and Children’s Self-concept (Piers-Harris, 1969). The experimental group received the acceptance and commitment therapy (ACT) in nine sixty-minute training sessions during two months. The data were analyzed through ANCOVA via SPSS23 software.
Results: The results showed that ACT has had significant effect on self-concept (F=13.77, P
Conclusion: According to the findings of the present study, it can be said that ACT can be applied as an efficient method to improve self-concept and emotional regulation of children with learning disability through making values clear and psychological flexibility. Furthermore, ACT improves other cognitive and emotional processes such emotional regulation in children with learning disabilities.